TUŽILOVÁ, Petra. Čtenářství a čtenářská gramotnost očima učitelů na 1. stupni ZŠ (Reading and Reading Literacy through the Eyes of Teachers of Elementary Schools). In XXIV. konference České asociace pedagogického výzkumu. 2016. ISBN 978-80-7394-596-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Čtenářství a čtenářská gramotnost očima učitelů na 1. stupni ZŠ
Name in Czech Čtenářství a čtenářská gramotnost očima učitelů na 1. stupni ZŠ
Name (in English) Reading and Reading Literacy through the Eyes of Teachers of Elementary Schools
Authors TUŽILOVÁ, Petra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition XXIV. konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00092713
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7394-596-1
Keywords (in Czech) čtení;čtenářská gramotnost;četba;čtenářství;učitel;rodiče;dítě;komunikace;podpora
Keywords in English reading;reading literacy;readership;books;teacher;parents;child;communication;support
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Petra Tužilová, učo 75394. Changed: 26/1/2017 13:43.
Abstract
Příspěvek se zabývá oblastí čtenářství a čtenářské gramotnosti u žáků 4. ročníků ZŠ a přístupem učitelů k podpoře rodičů v rozvíjení těchto oblastí. Jsou zde shrnuty výsledky pilotního šetření ústně kladených dotazníků, ve kterých učitelé odpovídali na otázky vztahující se k jejich vlastnímu čtení a čtenářství, ke čtenářské gramotnosti ve výuce, přístupu ke čtení a četbě svých žáků a ke komunikaci a podpoře rodičů v oblasti četby a čtenářství jejich dětí. Na základě tohoto pilotního šetření a vyhodnocených odpovědí budou pomocí stejných či blízkých odpovědí na otázky ústně kladených dotazníků vytvořeny písemné dotazníky, z jejichž sběru bude vybráno pouze několik respondentů pro získání hlubších informací pomocí polostrukturovaných rozhovorů v hlavním výzkumném šetření.
Abstract (in English)
This paper deals with the area of reading and reading literacy in grade 4 of elementary school pupils and their teachers access in assisting parents during children development of these areas. It summarizes the results of the pilot survey of the orally-asked questionnaires in which teachers answered questions related to their own reading and readership, using the reading literacy in teaching, the access to reading and readership of their pupils, and communication and support of parents in the area of reading and readership of their children. According to this pilot study and the evaluated responses the new respond-in-writing questionnareires are going to be created for the main survey, based on the identical or close responses collected with the orally-asked questionnaires, where only chosen respondents are going to be deeply interviewed with semistructured interviews.
Links
MUNI/A/0941/2015, interní kód MUName: Čtenářství a čtenářská gramotnost žáků základní školy
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 4/10/2024 19:34