JUHOVÁ, Dana, Hana MACHÁČKOVÁ, Jan ŠEREK and Petr MACEK. Vliv individuálních faktorů a školního prostředí na vnímaný přínos školních diskusí o celospolečenských tématech (The influence of individual characteristics and school environment on perceptions of the benefits of school discussions about civic issues). E-psychologie. 2016, vol. 10, No 3, p. 13-25. ISSN 1802-8853.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vliv individuálních faktorů a školního prostředí na vnímaný přínos školních diskusí o celospolečenských tématech
Name (in English) The influence of individual characteristics and school environment on perceptions of the benefits of school discussions about civic issues
Authors JUHOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Hana MACHÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan ŠEREK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr MACEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition E-psychologie, 2016, 1802-8853.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW http://e-psycholog.eu/pdf/juhova_etal.pdf
RIV identification code RIV/00216224:14230/16:00088528
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English school discussions; open classroom; relationships with classmates; need for cognition; adolescence
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Petr Macek, CSc., učo 2270. Changed: 27/10/2017 00:21.
Abstract
Cílem této studie bylo zjistit, zdali existuje spojitost mezi vybranými charakteristikami na straně třídy (otevřené vyučování, styl vystupování učitele a vztahy se spolužáky, typ školy) a individuálními charakteristikami studentů (vlastní zapojení do diskusí, plachost, potřeba poznávání, zájem o politiku a demografické proměnné) a jejich vnímáním přínosnosti školních diskusí o celospolečenských tématech. Ve studii byla využita dotazníková data, která byla v roce 2014 sesbírána od studentů devátých ročníků základních škol, prvních ročníků středních škol a gymnázií ve čtyřech krajích České Republiky; v této studii byla analyzována data 729 studentů ve věku 14-17 let, kteří měli v posledním roce zkušenosti se školními diskusemi o společenských tématech. Podle víceúrovňového lineárního modelu vnímají diskuze jako přínosnější studenti ze tříd, ve kterých panují dobré vztahy mezi spolužáky, a rovněž studenti, kteří osobně vnímají školní vyučování jako otevřené, vystupování učitele v diskuzích jako liberální, sami se do diskuzí zapojují a zajímají se o politiku. Naopak nebyla potvrzena spojitost s pohlavím, věkem či potřebou poznávání a plachostí. Tato zjištění mohou pomoci učitelům v praxi zkvalitnit třídní diskuze o politice a celospolečenských tématech a zvýšit tak jejich vnímanou přínosnost pro studenty.
Abstract (in English)
This study examined link between selected class factors (open classroom, teachers’ role in discussions, classmates relationships and type of school) and individual characteristics (students’ engagement in discussions, shyness, need for cognition, interest in politics, demographics) and perceptions of the benefits of school discussions about social issues. The study utilized survey data collected in 2014 from students of ninth grade of elementary schools and first grades in vocationally- and academically-oriented high schools in four regions in the Czech Republic; in this study, data from 729 adolescents (14-17 years) who experienced school discussions about social issues in the last year were analyzed. The results of multilevel linear model showed that discussions were perceived as more beneficial by students in classes with good relationship. Positive link was found also with students‘ individual perceptions of open classroom, their perceptions of teachers‘ role in discussions as liberal, students‘ own greater engagement in discussions and their higher interest in politics. No link was found with gender, age, need for cognition or shyness. The findings can be beneficial for teachers to improve the quality of school discussions about civic issues.
Links
GA14-20582S, research and development projectName: Psychologické aspekty občanské participace adolescentů
Investor: Czech Science Foundation, Psychological aspects of adolescents´ civic development
PrintDisplayed: 15/7/2024 13:16