HORÁKOVÁ, Jana. The Gestures That Software Culture Is Made Of. MAP - Media / Archive / Performance. Leipzig: Hochschule für Musik und Theater “Felix Mendelssohn Bartholdy”, 2016, vol. 2016, No 7, p. 1-18. ISSN 2191-0901.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Gestures That Software Culture Is Made Of
Name in Czech Gesta, z nichž je stvořena softwarová kultura
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition MAP - Media / Archive / Performance, Leipzig, Hochschule für Musik und Theater “Felix Mendelssohn Bartholdy” 2016, 2191-0901.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW http://slub.qucosa.de/landing-page/?tx_dlf[id]=http%3A%2F%2Fslub.qucosa.de%2Fapi%2Fqucosa%253A15860%2Fmets
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00092797
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) software; kultura; gesta; Vilém Flusser
Keywords in English software; culture; gestures; Vilém Flusser
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D., učo 14870. Changed: 13/7/2017 11:24.
Abstract
Vilém Flusser’s concepts of “computed / composed” media and their transformative power to change the consciousness of man, their model of the world, and thus their art and culture, has a lot in common with software studies, their preference of programmer’s hands-on point of view to user’s point of view, their re-union of theory and practice by embracing artistic practices into the software studies discourse and calling them a primary research of the discipline, their experimental searching for new methodologies of software culture research. The argument of the paper departs from Flusser’s characteristics of cultural production in the information societies as a “wakeful dreaming” and the aesthetics of software art and it aims to claim that Flusser’s General theory of gesture can be considered as another methodological approach to the study of cultural production within an environment of programmed media.
Abstract (in Czech)
Flusserův koncept "komponovaných / komputovaných" médií a jejich transformativní schopnosti změnit vědomí člověka, jeho model světa, a tedy i jeho kulturu a umění, má mnoho společného se softwarovými studii, s jejich upřednostněním zkušenosti programátorů před hlediskem uživatelů, s jejich snahou o spojení teorie a praxe skrze umělecké praktiky (chápané jako základní výzkum softwarových studií) i s jejich experimentálním hledáním nových výzkumných metod adekvátních softwarové kultuře. Argument příspěvku vychází z Flusserovy charakteristiky kulturní produkce informační společnosti jako "denního snění" a estetiky a poetiky softwarového umění. Cílem je argumentovat ve prospěch tvrzení, že Flusserova Obecná teorie gest může být chápána jako další výzkumná metoda poznání kulturní produkce v prostřední programovaných médií.
Links
MUNI/A/0988/2015, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část III.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/6/2024 22:32