Detailed Information on Publication Record
2016
The Gestures That Software Culture Is Made Of
HORÁKOVÁ, JanaBasic information
Original name
The Gestures That Software Culture Is Made Of
Name in Czech
Gesta, z nichž je stvořena softwarová kultura
Authors
HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
MAP - Media / Archive / Performance, Leipzig, Hochschule für Musik und Theater “Felix Mendelssohn Bartholdy” 2016, 2191-0901
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00092797
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
software; kultura; gesta; Vilém Flusser
Keywords in English
software; culture; gestures; Vilém Flusser
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 13/7/2017 11:24, doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
V originále
Vilém Flusser’s concepts of “computed / composed” media and their transformative power to change the consciousness of man, their model of the world, and thus their art and culture, has a lot in common with software studies, their preference of programmer’s hands-on point of view to user’s point of view, their re-union of theory and practice by embracing artistic practices into the software studies discourse and calling them a primary research of the discipline, their experimental searching for new methodologies of software culture research. The argument of the paper departs from Flusser’s characteristics of cultural production in the information societies as a “wakeful dreaming” and the aesthetics of software art and it aims to claim that Flusser’s General theory of gesture can be considered as another methodological approach to the study of cultural production within an environment of programmed media.
In Czech
Flusserův koncept "komponovaných / komputovaných" médií a jejich transformativní schopnosti změnit vědomí člověka, jeho model světa, a tedy i jeho kulturu a umění, má mnoho společného se softwarovými studii, s jejich upřednostněním zkušenosti programátorů před hlediskem uživatelů, s jejich snahou o spojení teorie a praxe skrze umělecké praktiky (chápané jako základní výzkum softwarových studií) i s jejich experimentálním hledáním nových výzkumných metod adekvátních softwarové kultuře. Argument příspěvku vychází z Flusserovy charakteristiky kulturní produkce informační společnosti jako "denního snění" a estetiky a poetiky softwarového umění. Cílem je argumentovat ve prospěch tvrzení, že Flusserova Obecná teorie gest může být chápána jako další výzkumná metoda poznání kulturní produkce v prostřední programovaných médií.
Links
MUNI/A/0988/2015, interní kód MU |
|