J 2016

The Gestures That Software Culture Is Made Of

HORÁKOVÁ, Jana

Basic information

Original name

The Gestures That Software Culture Is Made Of

Name in Czech

Gesta, z nichž je stvořena softwarová kultura

Authors

HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

MAP - Media / Archive / Performance, Leipzig, Hochschule für Musik und Theater “Felix Mendelssohn Bartholdy” 2016, 2191-0901

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00092797

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

software; kultura; gesta; Vilém Flusser

Keywords in English

software; culture; gestures; Vilém Flusser

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 13/7/2017 11:24, doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Abstract

V originále

Vilém Flusser’s concepts of “computed / composed” media and their transformative power to change the consciousness of man, their model of the world, and thus their art and culture, has a lot in common with software studies, their preference of programmer’s hands-on point of view to user’s point of view, their re-union of theory and practice by embracing artistic practices into the software studies discourse and calling them a primary research of the discipline, their experimental searching for new methodologies of software culture research. The argument of the paper departs from Flusser’s characteristics of cultural production in the information societies as a “wakeful dreaming” and the aesthetics of software art and it aims to claim that Flusser’s General theory of gesture can be considered as another methodological approach to the study of cultural production within an environment of programmed media.

In Czech

Flusserův koncept "komponovaných / komputovaných" médií a jejich transformativní schopnosti změnit vědomí člověka, jeho model světa, a tedy i jeho kulturu a umění, má mnoho společného se softwarovými studii, s jejich upřednostněním zkušenosti programátorů před hlediskem uživatelů, s jejich snahou o spojení teorie a praxe skrze umělecké praktiky (chápané jako základní výzkum softwarových studií) i s jejich experimentálním hledáním nových výzkumných metod adekvátních softwarové kultuře. Argument příspěvku vychází z Flusserovy charakteristiky kulturní produkce informační společnosti jako "denního snění" a estetiky a poetiky softwarového umění. Cílem je argumentovat ve prospěch tvrzení, že Flusserova Obecná teorie gest může být chápána jako další výzkumná metoda poznání kulturní produkce v prostřední programovaných médií.

Links

MUNI/A/0988/2015, interní kód MU
Name: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část III.
Investor: Masaryk University, Category A