B 2016

Environmentální výchova z pohledu učitelů

ČINČERA, Jan; Kateřina JANČAŘÍKOVÁ; Tomáš MATĚJČEK; Petra ŠIMONOVÁ; Jan BARTOŠ et. al.

Základní údaje

Originální název

Environmentální výchova z pohledu učitelů

Název česky

Environmentální výchova z pohledu učitelů

Název anglicky

Environmental education from the teachers' perspective

Autoři

ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí); Kateřina JANČAŘÍKOVÁ (203 Česká republika); Tomáš MATĚJČEK (203 Česká republika); Petra ŠIMONOVÁ (203 Česká republika, domácí); Jan BARTOŠ (203 Česká republika); Miroslav LUPAČ (203 Česká republika) a Lenka BROUKALOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, 207 s. 2016

Nakladatel

BEZK; Masarykova univerzita; Agentura Koniklec

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/16:00092825

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-8439-1

Klíčová slova česky

environmentální výchova; základní školy; průzkum; učitelé; Česká republika

Klíčová slova anglicky

environmental education; elementary schools; survey; teachers; Czech Republic

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 1. 2017 15:15, doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.

Anotace

V originále

Publikace shrnuje výsledky výzkumu, který proběhl na českých školách v období od května do června 2016. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem je na druhých stupních základních škol a odpovídajících ročnících víceletých gymnázií realizována environmentální výchova, tj. jaké postupy učitelé používají pro naplnění jednotlivých cílových oblastí environmentální výchovy. Celkem se podařilo získat data od 645 respondentů reprezentujících jednotlivé školy, 11 rozhovorů se zkušenými učiteli a byly zpracovány případové studie z devíti škol vybraných jako příklady dobré praxe. Výzkum ukazuje silné i slabé stránky praxe environmentální výchovy v České republice. Ukazuje environmentální výchovu jako na jedné straně silně zastoupenou výchovně vzdělávací oblast, na druhé straně upozorňuje i na konkrétní slabiny v její implementaci. V závěrečné části publikace diskutuje výsledky a navrhuje doporučení pro další podporu a rozvoj environmentální výchovy na školách.

Anglicky

The publication summarizes the results of a survey conducted in Czech schools in May-June 2016. The survey’s aim was to investigate how environmental education is implemented, e.g. what instructional strategies are used for fulfilling its goals. A total of 645 questionnaires were collected from respondents at the participating schools, 11 interviews were conducted with experienced teachers, and 9 case studies were produced at schools that had been selected as examples of best practice. The study shows both the strengths and weaknesses of environmental education as practiced in the Czech Republic. It presents environmental education as a strong field, but also points out specific weaknesses in its implementation. In its conclusion, the publication discusses the most important findings and suggests recommendations for the future support and development of environmental education at schools.