2016
Environmentální výchova z pohledu učitelů
ČINČERA, Jan; Kateřina JANČAŘÍKOVÁ; Tomáš MATĚJČEK; Petra ŠIMONOVÁ; Jan BARTOŠ et. al.Základní údaje
Originální název
Environmentální výchova z pohledu učitelů
Název česky
Environmentální výchova z pohledu učitelů
Název anglicky
Environmental education from the teachers' perspective
Autoři
ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí); Kateřina JANČAŘÍKOVÁ (203 Česká republika); Tomáš MATĚJČEK (203 Česká republika); Petra ŠIMONOVÁ (203 Česká republika, domácí); Jan BARTOŠ (203 Česká republika); Miroslav LUPAČ (203 Česká republika) a Lenka BROUKALOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. Brno, 207 s. 2016
Nakladatel
BEZK; Masarykova univerzita; Agentura Koniklec
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14230/16:00092825
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-210-8439-1
Klíčová slova česky
environmentální výchova; základní školy; průzkum; učitelé; Česká republika
Klíčová slova anglicky
environmental education; elementary schools; survey; teachers; Czech Republic
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 1. 2017 15:15, doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
V originále
Publikace shrnuje výsledky výzkumu, který proběhl na českých školách v období od května do června 2016. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem je na druhých stupních základních škol a odpovídajících ročnících víceletých gymnázií realizována environmentální výchova, tj. jaké postupy učitelé používají pro naplnění jednotlivých cílových oblastí environmentální výchovy. Celkem se podařilo získat data od 645 respondentů reprezentujících jednotlivé školy, 11 rozhovorů se zkušenými učiteli a byly zpracovány případové studie z devíti škol vybraných jako příklady dobré praxe. Výzkum ukazuje silné i slabé stránky praxe environmentální výchovy v České republice. Ukazuje environmentální výchovu jako na jedné straně silně zastoupenou výchovně vzdělávací oblast, na druhé straně upozorňuje i na konkrétní slabiny v její implementaci. V závěrečné části publikace diskutuje výsledky a navrhuje doporučení pro další podporu a rozvoj environmentální výchovy na školách.
Anglicky
The publication summarizes the results of a survey conducted in Czech schools in May-June 2016. The survey’s aim was to investigate how environmental education is implemented, e.g. what instructional strategies are used for fulfilling its goals. A total of 645 questionnaires were collected from respondents at the participating schools, 11 interviews were conducted with experienced teachers, and 9 case studies were produced at schools that had been selected as examples of best practice. The study shows both the strengths and weaknesses of environmental education as practiced in the Czech Republic. It presents environmental education as a strong field, but also points out specific weaknesses in its implementation. In its conclusion, the publication discusses the most important findings and suggests recommendations for the future support and development of environmental education at schools.