Detailed Information on Publication Record
2016
Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective)
ULIČNÁ, Klára, Michaela PÍŠOVÁ, Světlana HANUŠOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR et. al.Basic information
Original name
Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective)
Name in Czech
Učitel expert: objektivní determinanty rozvoje a udržování expertnosti učitelů (cizích jazyků)
Authors
ULIČNÁ, Klára (203 Czech Republic), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Věra JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
XLinguae, Slovenska Vzdelavacia Obstaravacia, 2016, 1337-8384
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/16:00092829
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Biografický rozhovor; Učitel cizího jazyka; Objektivní determinanty; Profesní rozvoj; Učitelská expertnost
Keywords in English
Biographic interview; Foreign language teacher; Objective determinants; Professional development; Teacher expertise
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 22/2/2018 08:19, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
V originále
The study focuses on foreign language teachers’ immediate and broader environment and its influence on their professional development towards expertise from their own perspectives. The study was conducted within a research project dealing with the nature of expertise of foreign language teachers. Its last, third, phase, which we are to present in this study was diachronically oriented and aimed to explore the determinants of the development of foreign language teachers’ expertise. The data were collected in biographic interviews with 8 teachers at Czech lower secondary schools. Content analyses of verbal protocols based on theory-driven system of categories was used bringing some interesting results.
In Czech
Studie je zaměřena na bezprostřední a širší prostředí učitelů cizích jazyků a jeho vliv na jejich profesní rozvoj a utváření expertnosti, a to z jejich pohledu. Studie byla provedena v rámci širšího výzkumného projektu zacíleného na povahu expertnosti učitelů cizích jazyků. Jeho třetí část byla orientována diachronně a kladla si za cíl prozkoumat determinanty rozvoje učitelské expertnosti. Data z biografických rozhovorů s osmi učiteli českých základních škol byla podrobena obsahové analýze s pracující s teoretickými kategoriemi.