J 2016

Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective)

ULIČNÁ, Klára, Michaela PÍŠOVÁ, Světlana HANUŠOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR et. al.

Basic information

Original name

Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective)

Name in Czech

Učitel expert: objektivní determinanty rozvoje a udržování expertnosti učitelů (cizích jazyků)

Authors

ULIČNÁ, Klára (203 Czech Republic), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Věra JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

XLinguae, Slovenska Vzdelavacia Obstaravacia, 2016, 1337-8384

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00092829

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Biografický rozhovor; Učitel cizího jazyka; Objektivní determinanty; Profesní rozvoj; Učitelská expertnost

Keywords in English

Biographic interview; Foreign language teacher; Objective determinants; Professional development; Teacher expertise

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 22/2/2018 08:19, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Abstract

V originále

The study focuses on foreign language teachers’ immediate and broader environment and its influence on their professional development towards expertise from their own perspectives. The study was conducted within a research project dealing with the nature of expertise of foreign language teachers. Its last, third, phase, which we are to present in this study was diachronically oriented and aimed to explore the determinants of the development of foreign language teachers’ expertise. The data were collected in biographic interviews with 8 teachers at Czech lower secondary schools. Content analyses of verbal protocols based on theory-driven system of categories was used bringing some interesting results.

In Czech

Studie je zaměřena na bezprostřední a širší prostředí učitelů cizích jazyků a jeho vliv na jejich profesní rozvoj a utváření expertnosti, a to z jejich pohledu. Studie byla provedena v rámci širšího výzkumného projektu zacíleného na povahu expertnosti učitelů cizích jazyků. Jeho třetí část byla orientována diachronně a kladla si za cíl prozkoumat determinanty rozvoje učitelské expertnosti. Data z biografických rozhovorů s osmi učiteli českých základních škol byla podrobena obsahové analýze s pracující s teoretickými kategoriemi.