ULIČNÁ, Klára, Michaela PÍŠOVÁ, Světlana HANUŠOVÁ, Věra JANÍKOVÁ and Petr NAJVAR. Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective). XLinguae. Slovenska Vzdelavacia Obstaravacia, 2016, vol. 9, No 1, p. 91-109. ISSN 1337-8384. Available from: https://dx.doi.org/10.18355/XL.2016.09.01.91-109.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective)
Name in Czech Učitel expert: objektivní determinanty rozvoje a udržování expertnosti učitelů (cizích jazyků)
Authors ULIČNÁ, Klára (203 Czech Republic), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Věra JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition XLinguae, Slovenska Vzdelavacia Obstaravacia, 2016, 1337-8384.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00092829
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.18355/XL.2016.09.01.91-109
Keywords (in Czech) Biografický rozhovor; Učitel cizího jazyka; Objektivní determinanty; Profesní rozvoj; Učitelská expertnost
Keywords in English Biographic interview; Foreign language teacher; Objective determinants; Professional development; Teacher expertise
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D., učo 33747. Changed: 22/2/2018 08:19.
Abstract
The study focuses on foreign language teachers’ immediate and broader environment and its influence on their professional development towards expertise from their own perspectives. The study was conducted within a research project dealing with the nature of expertise of foreign language teachers. Its last, third, phase, which we are to present in this study was diachronically oriented and aimed to explore the determinants of the development of foreign language teachers’ expertise. The data were collected in biographic interviews with 8 teachers at Czech lower secondary schools. Content analyses of verbal protocols based on theory-driven system of categories was used bringing some interesting results.
Abstract (in Czech)
Studie je zaměřena na bezprostřední a širší prostředí učitelů cizích jazyků a jeho vliv na jejich profesní rozvoj a utváření expertnosti, a to z jejich pohledu. Studie byla provedena v rámci širšího výzkumného projektu zacíleného na povahu expertnosti učitelů cizích jazyků. Jeho třetí část byla orientována diachronně a kladla si za cíl prozkoumat determinanty rozvoje učitelské expertnosti. Data z biografických rozhovorů s osmi učiteli českých základních škol byla podrobena obsahové analýze s pracující s teoretickými kategoriemi.
PrintDisplayed: 25/4/2024 17:48