Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective)
Název česky
Učitel expert: objektivní determinanty rozvoje a udržování expertnosti učitelů (cizích jazyků)
Autoři
ULIČNÁ, Klára (203 Česká republika); Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí); Světlana HANUŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí); Věra JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí)
Vydání
XLinguae, Slovenska Vzdelavacia Obstaravacia, 2016, 1337-8384
The study focuses on foreign language teachers’ immediate and broader environment and its influence on their professional development towards expertise from their own perspectives. The study was conducted within a research project dealing with the nature of expertise of foreign language teachers. Its last, third, phase, which we are to present in this study was diachronically oriented and aimed to explore the determinants of the development of foreign language teachers’ expertise. The data were collected in biographic interviews with 8 teachers at Czech lower secondary schools. Content analyses of verbal protocols based on theory-driven system of categories was used bringing some interesting results.
Česky
Studie je zaměřena na bezprostřední a širší prostředí učitelů cizích jazyků a jeho vliv na jejich profesní rozvoj a utváření expertnosti, a to z jejich pohledu. Studie byla provedena v rámci širšího výzkumného projektu zacíleného na povahu expertnosti učitelů cizích jazyků. Jeho třetí část byla orientována diachronně a kladla si za cíl prozkoumat determinanty rozvoje učitelské expertnosti. Data z biografických rozhovorů s osmi učiteli českých základních škol byla podrobena obsahové analýze s pracující s teoretickými kategoriemi.