ŘÍMÁNKOVÁ, Anna. Autoregulace jako faktor ovlivňující míru frekvence podvádění žáků (Self-regulated learning as a factor influencing the rate of cheating by students). e-Pedagogium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, vol. 2016, No 3, p. 101-117. ISSN 1213-7758.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Autoregulace jako faktor ovlivňující míru frekvence podvádění žáků
Name (in English) Self-regulated learning as a factor influencing the rate of cheating by students
Authors ŘÍMÁNKOVÁ, Anna (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition e-Pedagogium, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, 1213-7758.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00092848
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) autoregulace a autoregulační dovednosti; podvádění; pohlaví; žáci a studenti středních škol
Keywords in English self-regulated learning and self-regulation skills; cheating; sex; secondary/high school pupils and students
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 10/4/2017 19:22.
Abstract
Pojem autoregulace se stává důležitým pedagogicko-psychologickým tématem a jednotlivé autoregulační dovednosti či kompetence se postupně zařazují mezi klíčové pojmy vzdělávacích záměrů. Vysoká míra autoregulace u žáků však nemusí mít ve školním prostředí čistě pozitivní důsledky, což ukazuje tento příspěvek. Přináší zjištění, že některé autoregulační dovednosti navyšují míru frekvence určitých druhů žákovského podvádění. U daných vlivů se také projevily jisté rozdíly mezi muži a ženami. Výsledky byly stanoveny na základě kvantitativního dotazníkového šetření provedeného na náhodně vybraném vzorku 346 studentů brněnských středních škol. Rozdělení autoregulace a podvádění na jednotlivé dimenze, které umožnilo detailnější prozkoumání vlivu mezi těmito proměnnými, proběhlo prostřednictvím faktorové analýzy.
Abstract (in English)
The term self-regulated learning is becoming an important topic in education and psychology. Individual self-regulation skills or competences are among the key terms of educational aims. This paper shows that a high rate of self-regulation of students does not necessarily bring only positive effects to the school environment. It shows that some self-regulation skills increase the rate of particular types of students’ cheating with differences between men and women. The results of this study are based on a quantitative study of a random sample of 346 students of secondary/high schools in Brno. For collecting the data, a method of questionnaire was used. The self-regulated learning and cheating was divided into individual dimensions according to the factor analysis, which allowed a more detailed study of the influences between the variables.
Links
MUNI/A/1147/2015, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/7/2024 03:46