Detailed Information on Publication Record
2016
Mezinárodní hudební festival Expozice nové hudby 2016 - Prostor poslechu
PANTŮČEK, Viktor and Jozef CSERESBasic information
Original name
Mezinárodní hudební festival Expozice nové hudby 2016 - Prostor poslechu
Name (in English)
International Music Festival - Exposition of New Music 2016 - Space for Listening
Authors
PANTŮČEK, Viktor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jozef CSERES (703 Slovakia, belonging to the institution)
Edition
Brno, 29. ročník, 2016
Publisher
Filharmonie Brno - Mezinárodní hudební festival Brno - Expozice nové hudby
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Umělecké realizace
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00092866
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
hudba; soudobá hudba; dramaturgie; hudební dramaturgie; hudební festival
Keywords in English
Music; Contemporary Music; Music Dramaturgy; Music Festival
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 14/3/2017 11:19, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Je to vlastně poměrně jednoduché, v kuchyni se vaří, v jídelně jí, v ložnici miluje a v koncertním sále se poslouchá, proto byl postaven, proto vznikl, proto existuje. Že se k tomu vždycky a mnohdy zcela zbytečně tlachá, že se vše nepatřičně zaobaluje do hávu exkluzivity, módnosti, trendů, efektů a virtuozit, že imanentní prostředky hudby nestačí, že je potřeba událost, akce, teatralita, multimedialita apod., můžeme chápat jako nadbytečné. Právě od onoho nadbytečného se snažíme očistit, chceme odstranit „tarasící předměty, abychom získali volný prostor“ pro hudbu, kterou si můžete nerušeně poslechnout, utváříme prostor poslechu. Dramaturgie 29. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Expozice nové hudby je tentokrát velmi puritánská. Nenabízíme mimohudební obsahy, nezvyklá místa, neobvyklé formy, ale jenom hudbu, partituru a jejího ideálního interpreta, nabízíme možnost poslechu současné autonomní hudby. Čeká nás symfonický koncert, tři komorní koncerty, tři sólové recitály a čtyři večírky.
In English
It is rather simple really: in the kitchen we cook, in the dining room we eat, in the bedroom we make love and in the concert hall we listen – that is why it was built, why it was conceived, why it exists. That there is always such a blather about it, much of it worthless; that everything is, inappropriately, clothed in exclusivity, fashions, trends, effects and virtuosity; that music’s immanent means are thought insufficient; and that an event, a show, theatricality, multimediality and suchlike are felt to be needed – all of that is actually superfluous. From what is superfluous we seek to free ourselves; we want to remove the “obstructing objects in order to win free space” for music to be listened to without interruptions. We create a space for listening. The programming of the 29th year of the international festival Exposition of New Music is very puritanical. We do not offer extra-musical messages, unusual venues or formats, but only music, the score and its ideal performer. We offer the possibility of listening to contemporary autonomous music. A symphonic concert, three chamber concerts, three solo recitals and four parties await us.
Links
MUNI/A/0988/2015, interní kód MU |
|