i 2016

Mezinárodní hudební festival Expozice nové hudby 2016 - Prostor poslechu

PANTŮČEK, Viktor and Jozef CSERES

Basic information

Original name

Mezinárodní hudební festival Expozice nové hudby 2016 - Prostor poslechu

Name (in English)

International Music Festival - Exposition of New Music 2016 - Space for Listening

Authors

PANTŮČEK, Viktor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jozef CSERES (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Brno, 29. ročník, 2016

Publisher

Filharmonie Brno - Mezinárodní hudební festival Brno - Expozice nové hudby

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Umělecké realizace

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00092866

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

hudba; soudobá hudba; dramaturgie; hudební dramaturgie; hudební festival

Keywords in English

Music; Contemporary Music; Music Dramaturgy; Music Festival

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 14/3/2017 11:19, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Je to vlastně poměrně jednoduché, v kuchyni se vaří, v jídelně jí, v ložnici miluje a v koncertním sále se poslouchá, proto byl postaven, proto vznikl, proto existuje. Že se k tomu vždycky a mnohdy zcela zbytečně tlachá, že se vše nepatřičně zaobaluje do hávu exkluzivity, módnosti, trendů, efektů a virtuozit, že imanentní prostředky hudby nestačí, že je potřeba událost, akce, teatralita, multimedialita apod., můžeme chápat jako nadbytečné. Právě od onoho nadbytečného se snažíme očistit, chceme odstranit „tarasící předměty, abychom získali volný prostor“ pro hudbu, kterou si můžete nerušeně poslechnout, utváříme prostor poslechu. Dramaturgie 29. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Expozice nové hudby je tentokrát velmi puritánská. Nenabízíme mimohudební obsahy, nezvyklá místa, neobvyklé formy, ale jenom hudbu, partituru a jejího ideálního interpreta, nabízíme možnost poslechu současné autonomní hudby. Čeká nás symfonický koncert, tři komorní koncerty, tři sólové recitály a čtyři večírky.

In English

It is rather simple really: in the kitchen we cook, in the dining room we eat, in the bedroom we make love and in the concert hall we listen – that is why it was built, why it was conceived, why it exists. That there is always such a blather about it, much of it worthless; that everything is, inappropriately, clothed in exclusivity, fashions, trends, effects and virtuosity; that music’s immanent means are thought insufficient; and that an event, a show, theatricality, multimediality and suchlike are felt to be needed – all of that is actually superfluous. From what is superfluous we seek to free ourselves; we want to remove the “obstructing objects in order to win free space” for music to be listened to without interruptions. We create a space for listening. The programming of the 29th year of the international festival Exposition of New Music is very puritanical. We do not offer extra-musical messages, unusual venues or formats, but only music, the score and its ideal performer. We offer the possibility of listening to contemporary autonomous music. A symphonic concert, three chamber concerts, three solo recitals and four parties await us.

Links

MUNI/A/0988/2015, interní kód MU
Name: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část III.
Investor: Masaryk University, Category A