a 2016

Choice-set effects in dictator game

ĎURINÍK, Michal

Základní údaje

Originální název

Choice-set effects in dictator game

Autoři

ĎURINÍK, Michal (703 Slovensko, garant, domácí)

Vydání

2016 Economic Science Association International Meeting, 2016

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Izrael

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/16:00092882

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova anglicky

dictator game; context effects; decoy phantom decoy

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 1. 2017 10:21, Ing. Bc. Michal Ďuriník, Ph.D.

Anotace

V originále

In Dictator game it is common to see dictators transfer positive amounts to recipients. When the game is expanded by the opportunity for the dictator to not only give, but also to take from the recipient, many fewer positive transfers occur. There are several possible ways to explain this change in dictators’ behavior. One proposed explanation is via Experimenter Demand Effect: subjects give because in “giving game” that is the proper thing to do, in “taking game” taking is the proper thing to do. Alternative explanation proposes that changes in dictators’ behavior are due to context effects, similar to context effects observed and studied in consumer choice (decoy effect, compromise effect, etc). We design an experiment to investigate the impact of choice set manipulations, similar to those studied in consumer choice, on dictators’ behavior.

Návaznosti

MUNI/A/1021/2015, interní kód MU
Název: Behaviorálně ekonomické experimenty v marketingu a managementu
Investor: Masarykova univerzita, Behaviorálně ekonomické experimenty v marketingu a managementu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty