MILLOVÁ, Katarína. Klasické teorie vývoje (Classical theories of life-span development). In Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. Praha: Karolinum, 2016, p. 23-37. ISBN 978-80-246-3462-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Klasické teorie vývoje
Name (in English) Classical theories of life-span development
Authors MILLOVÁ, Katarína (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution).
Edition Vydání první. Praha, Psychologie celoživotního vývoje, p. 23-37, 15 pp. 2016.
Publisher Karolinum
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00093034
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-246-3462-3
Keywords in English life-span development; classical theories of development; stadial development
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 31/3/2017 16:15.
Abstract
Klasické teorie vývoje vznikaly od počátku 20. století a často popisovaly pouze vývoj v první polovině života. Kapitola se zabývá některými nejdůležitějšími teoriemi, které ovlivnily další výzkum vývoje, s důrazem na modely popisující celý život člověka. Jde o teorie sledující různé aspekty vývoje: osobnostní charakteristiky, sociální vztahy, kognitivní nebo morální dimenzi. Na závěr je zmíněn kritický pohled na tyto teorie a vznik východisek pro další rozvoj teoretického přístupu k celoživotnímu vývoji člověka.
Abstract (in English)
Classical theories of development were formed since the beginning of 20th century and often described only development in the first half of life. The chapter deals with some of the most important theories that influenced the further research of human development, with an emphasis on models describing the whole life-span. These thoeries focus on various aspects of development: personality characteristics, social relationships, cognitive or moral dimension. In the end it is mentioned a critical look at these theories and the emergence of solutions for further development of the theoretical approach to life-span development.
PrintDisplayed: 18/9/2024 17:54