VÍTKOVÁ, Marie. Support for Students with Soecial Educational Needs in Inclusive Schools in the Czech republic - Compared to Current Trends in Education Abroad. In Stankovski, A. Špeciálne vzdelávacie potreby. Jubilejná časť konferenčného cyklu. III. časť. 1. vydání. Ružomberok: Verbum Ružomberok, 2016, p. 57-68. ISBN 978-80-561-0372-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Support for Students with Soecial Educational Needs in Inclusive Schools in the Czech republic - Compared to Current Trends in Education Abroad
Authors VÍTKOVÁ, Marie.
Edition 1. vydání. Ružomberok, Špeciálne vzdelávacie potreby. Jubilejná časť konferenčného cyklu. III. časť. p. 57-68, 12 pp. 2016.
Publisher Verbum Ružomberok
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-561-0372-2
Keywords (in Czech) koncept inkluze; inkluzivní škola; studenti se speciálními vzdělávacími potřebami; školy speciální; učitelé
Keywords in English concept of inclusion; inclusive schools; students with special educational needs; special schools; teachers
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., učo 1615. Changed: 29/3/2017 12:03.
Abstract
At present, concept of inclusion is at different levels of development in European countries (European Agency, 2003). In relation to the offer of support for students with special educational needs, we distinguish numerous different paths of development in Europe. Generally we can say that there is a trend towards transformation of special schools to supporting or special educational centers, which are meant to promote further education of teachers, development and dissemination of teaching materials and methods, inclusive schools and parents, and partly also to support individual students and students in transition from school to working life. In this article, we will deal with the analysis of current legislative measures in the Czech Republic with regard to inclusive education in mainstream schools, comparisons with the concept of individual assistance in learning and development in Baden-Württemberg in Germany and the issue of supportive measures offered to students with special educational needs in inclusive schools from the perspective of Switzerland, the canton of Zurich, in relation to the International classification of functioning, disability and health.
Abstract (in Czech)
Článek se zabývá problematikou současného konceptu začlenění žáků se SVP do společného vzdělávání. Tento koncept je na různých úrovních rozvoje v evropských zemích (Evropská agentura, 2003). Ve vztahu k nabídce podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, rozlišujeme mnoho různých cest rozvoje v Evropě. Obecně lze říci, že je zde tendence k transformaci speciálních škol a k podpoře dalšího vzdělávání učitelů, k vývoji a šíření výukových materiálů a metod směrem k inkluzivní škole a rodičům jejich žáků a částečně i na podporu jednotlivých žáků, zejména v období jejich přechodu ze školy do pracovního života. Text této kapitoly se věnuje analýze současných legislativních opatření v České republice s ohledem na inkluzivní vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu, a srovnání s konceptem individuální pomoci při učení a vývoji v Bádensku-Württembersku v Německu. Dále se věnuje problematice podpůrných opatření určeným žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivních školách z pohledu Švýcarska, kantonu Curych, ve vztahu k Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví.
Links
MUNI/A/0989/2015, interní kód MUName: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/5/2024 05:31