Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1368644, author = {Češková, Tereza}, article_number = {5}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.248}, keywords = {learning situation; problem-oriented learning situation; learning task; problem-oriented task; problem-solving competence}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Výukové situace rozvíjející kompetenci k řešení problémů: teoretický model jako východisko pro analýzu výuky}, url = {http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11622&lang=cs}, volume = {66}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1368644 AU - Češková, Tereza PY - 2016 TI - Výukové situace rozvíjející kompetenci k řešení problémů: teoretický model jako východisko pro analýzu výuky JF - Pedagogika VL - 66 IS - 5 SP - 530-548 EP - 530-548 SN - 00313815 KW - learning situation KW - problem-oriented learning situation KW - learning task KW - problem-oriented task KW - problem-solving competence UR - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11622&lang=cs L2 - http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11622&lang=cs N2 - Akcent na rozvíjení kompetencí coby hlavních cílů vzdělávání lze chápat jako příležitost k posílení konstruktivistických principů ve výuce. Rozvíjení kompetence k řešení problémů inklinuje ke konstruktivistickému přístupu ze své podstaty. Cílem prezentované teoretické studie je představit model ideální výukové situace, v níž je kompetence k řešení problémů u žáků rozvíjena. Taková situace vychází z problémově orientovaného učení, v jejím jádru stojí učební úloha obsahující neúplně strukturovaný problém. V popisovaném modelu se odráží východiska popsaná v úvodní části studie. Model je v logice našeho vnímání výukové situace rozdělen do tří oblastí – jádra, vnějších a vnitřních situačních okolností. Jádro tvoří problémově orientované učební úlohy. Vnitřní situační okolnosti tvoří psychodidaktická transformace reprezentovaná činnostmi učitele a kognitivní transformace, již tvoří činnosti žáků. Vnější situační okolnosti pak popisují to, s čím učitel i žáci do celého procesu vstupují a co je třeba zohlednit. Pomocí teoretického modelu lze popsat nejen aktuální stav, ale zároveň získat podporu v tom, na co je možné zaměřit pozornost při sestavování problémově orientované učební úlohy i v čem jsou nejčastější chyby při využívání výukových situací, které kompetenci k řešení problémů rozvíjejí, ve výuce. Teoretický model bude východiskem pro tvorbu výzkumného nástroje. ER -
ČEŠKOVÁ, Tereza. Výukové situace rozvíjející kompetenci k řešení problémů: teoretický model jako východisko pro analýzu výuky. \textit{Pedagogika}. 2016, roč.~66, č.~5, s.~530-548. ISSN~0031-3815. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.248.
|