SKOPAL, Pavel. Zpívat a tančit s okupanty. Recepce německých filmů v Protektorátu Čechy a Morava (Singing and Dancing with the Occupiers. German Movies´ Reception in the Protectorate Bohemia and Moravia). In Skopal, Pavel; Česálková, Lucie. Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury. Praha: Národní filmový archiv, 2016, p. 183-203. ISBN 978-80-7004-176-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zpívat a tančit s okupanty. Recepce německých filmů v Protektorátu Čechy a Morava
Name (in English) Singing and Dancing with the Occupiers. German Movies´ Reception in the Protectorate Bohemia and Moravia
Authors SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Praha, Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury, p. 183-203, 21 pp. 2016.
Publisher Národní filmový archiv
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00088582
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7004-176-5
Keywords (in Czech) lokální historie; dějiny Brna; dějiny kinematografie; filmová distribuce
Keywords in English local history; history of Brno; history of cinema; film distribution
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 5/11/2018 23:44.
Abstract
Studie se zabývá změnou postoje českého publika k distribuční nabídce a důvody, které vedly k postupnému nárůstu návštěvnosti německé žánrové produkce. Případová studie o brněnském publiku ukazuje, že návštěva kina, které promítalo německý film, nebyla chápána jako akt kolaborace nebo rezignace, ale jako chování, které pomáhalo definovat národní jednotu. Zatímco v první fázi protektorátu do roku 1941 zahrnoval rejstřík "českého chování" také návštěvu českých filmů a vyhýbání se produkci německé, tento model se změnil v následujících letech a některé z říšských snímků byly adoptovány do českého chování prostřednictvím neněmeckých hvězd těchto filmů.
Abstract (in English)
The essay researched on a changing attitude of the Czech audience to film distribution and asked the question on reasons and conditions of rising attendance on the German popular genre production. The case study on the Brno audiences reveals that visiting theatres which were screening German movies was perceived not as an act of collaboration or resignation, but as one of types of behaviour which helped to define national identity. While during the first period of the Protectorate till 1941, the register of “Czech behaviour” included visiting Czech movies and avoiding German production, this model was changing during the following years and some of the Reich´s movies were “adopted” into the “Czech behaviour” through their non-German stars.
Links
GA16-13375S, research and development projectName: Česká filmová kultura a německá okupace: procesy kulturního transferu
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 1/5/2024 20:20