C 2016

Zpívat a tančit s okupanty. Recepce německých filmů v Protektorátu Čechy a Morava

SKOPAL, Pavel

Basic information

Original name

Zpívat a tančit s okupanty. Recepce německých filmů v Protektorátu Čechy a Morava

Name (in English)

Singing and Dancing with the Occupiers. German Movies´ Reception in the Protectorate Bohemia and Moravia

Authors

SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury, p. 183-203, 21 pp. 2016

Publisher

Národní filmový archiv

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60405 Studies on Film, Radio and Television

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00088582

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7004-176-5

Keywords (in Czech)

lokální historie; dějiny Brna; dějiny kinematografie; filmová distribuce

Keywords in English

local history; history of Brno; history of cinema; film distribution

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 5/11/2018 23:44, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se zabývá změnou postoje českého publika k distribuční nabídce a důvody, které vedly k postupnému nárůstu návštěvnosti německé žánrové produkce. Případová studie o brněnském publiku ukazuje, že návštěva kina, které promítalo německý film, nebyla chápána jako akt kolaborace nebo rezignace, ale jako chování, které pomáhalo definovat národní jednotu. Zatímco v první fázi protektorátu do roku 1941 zahrnoval rejstřík "českého chování" také návštěvu českých filmů a vyhýbání se produkci německé, tento model se změnil v následujících letech a některé z říšských snímků byly adoptovány do českého chování prostřednictvím neněmeckých hvězd těchto filmů.

In English

The essay researched on a changing attitude of the Czech audience to film distribution and asked the question on reasons and conditions of rising attendance on the German popular genre production. The case study on the Brno audiences reveals that visiting theatres which were screening German movies was perceived not as an act of collaboration or resignation, but as one of types of behaviour which helped to define national identity. While during the first period of the Protectorate till 1941, the register of “Czech behaviour” included visiting Czech movies and avoiding German production, this model was changing during the following years and some of the Reich´s movies were “adopted” into the “Czech behaviour” through their non-German stars.

Links

GA16-13375S, research and development project
Name: Česká filmová kultura a německá okupace: procesy kulturního transferu
Investor: Czech Science Foundation