SKOPAL, Pavel. Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce (Schoolmates are visiting a cinema. Children s film culture after WWII). In Skopal, Pavel; Česálková, Lucie. Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury. Praha: Národní filmový archiv, 2016, p. 183-203. ISBN 978-80-7004-176-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce
Name (in English) Schoolmates are visiting a cinema. Children s film culture after WWII
Authors SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Praha, Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury, p. 183-203, 21 pp. 2016.
Publisher Národní filmový archiv
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00088583
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7004-176-5
Keywords (in Czech) lokální historie; dějiny Brna; dějiny kinematografie; filmová recepce
Keywords in English local history; history of Brno; history of cinema; film reception
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 26/4/2017 08:10.
Abstract
Studie se na základě dobových sociologických výzkumů publika a orálně-historického výzkumu snaží rekonstruovat, jaké významy přisuzovali kinu a některým konkrétním filmům dětští diváci v prvních letech po skončení 2. světové války. Výzkum se zaměřil na dvě skupiny spolužáků z obecných škol nacházejících se ve dvou sociálně výrazně profilovaných brněnských čtvrtích. Klíčovými faktory co do vlivu na recepci filmů i kina jako typu zábavy byly vedle traumatických válečných zkušeností především rodina, škola a církev. Tyto instituce hrály významnou roli jako zprostředkovatelé vstupující mezi (dětského) diváka na jedné straně a filmovou kulturu na straně druhé. Specifičnost dětské filmové kultury v prvních poválečných letech byla určována relativní předvídatelností zábavní hodnoty filmového představení, která potlačovala roli výběru samotného filmu a zdůrazňovala roli kina jako sociálního prostoru. Přijatelnost tohoto sociálního prostoru pro děti byla ovšem definována rodinou a školou, a v tom hrála důležitou sociálně prostorová diferenciace.
Abstract (in English)
The study researches on children cinema culture shortly after the WWII. Two groups of schoolmates were researched, from strongly different social milieu. The key factors influencing the reception of individual movies, as well as the cinema as a space and as a kind of social activity, were the institutions of family, school, and church. These institutions mediated between the children cinemagoers, on one side, and the film culture, on the other side. The specificity of children s film culture in the first post-war years was shaped by predictability of the entertainment value of movies, as well as of the cinemas as social spaces. Acceptability of the space of cinema was, however, defined by school and family. This acceptability was strongly influenced by social differenciation of the city.
Links
GA408/08/0959, research and development projectName: Lokální filmová historie: Brno a kulturní dějiny filmu do r. 1945
Investor: Czech Science Foundation, Local History of Cinema : Brno and Cultural History of Cinema to 1945
PrintDisplayed: 19/7/2024 18:29