Detailed Information on Publication Record
2016
Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce
SKOPAL, PavelBasic information
Original name
Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce
Name (in English)
Schoolmates are visiting a cinema. Children s film culture after WWII
Authors
SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Praha, Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury, p. 183-203, 21 pp. 2016
Publisher
Národní filmový archiv
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00088583
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7004-176-5
Keywords (in Czech)
lokální historie; dějiny Brna; dějiny kinematografie; filmová recepce
Keywords in English
local history; history of Brno; history of cinema; film reception
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 26/4/2017 08:10, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
V originále
Studie se na základě dobových sociologických výzkumů publika a orálně-historického výzkumu snaží rekonstruovat, jaké významy přisuzovali kinu a některým konkrétním filmům dětští diváci v prvních letech po skončení 2. světové války. Výzkum se zaměřil na dvě skupiny spolužáků z obecných škol nacházejících se ve dvou sociálně výrazně profilovaných brněnských čtvrtích. Klíčovými faktory co do vlivu na recepci filmů i kina jako typu zábavy byly vedle traumatických válečných zkušeností především rodina, škola a církev. Tyto instituce hrály významnou roli jako zprostředkovatelé vstupující mezi (dětského) diváka na jedné straně a filmovou kulturu na straně druhé. Specifičnost dětské filmové kultury v prvních poválečných letech byla určována relativní předvídatelností zábavní hodnoty filmového představení, která potlačovala roli výběru samotného filmu a zdůrazňovala roli kina jako sociálního prostoru. Přijatelnost tohoto sociálního prostoru pro děti byla ovšem definována rodinou a školou, a v tom hrála důležitou sociálně prostorová diferenciace.
In English
The study researches on children cinema culture shortly after the WWII. Two groups of schoolmates were researched, from strongly different social milieu. The key factors influencing the reception of individual movies, as well as the cinema as a space and as a kind of social activity, were the institutions of family, school, and church. These institutions mediated between the children cinemagoers, on one side, and the film culture, on the other side. The specificity of children s film culture in the first post-war years was shaped by predictability of the entertainment value of movies, as well as of the cinemas as social spaces. Acceptability of the space of cinema was, however, defined by school and family. This acceptability was strongly influenced by social differenciation of the city.
Links
GA408/08/0959, research and development project |
|