C 2016

Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce

SKOPAL, Pavel

Basic information

Original name

Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce

Name (in English)

Schoolmates are visiting a cinema. Children s film culture after WWII

Authors

SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury, p. 183-203, 21 pp. 2016

Publisher

Národní filmový archiv

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00088583

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7004-176-5

Keywords (in Czech)

lokální historie; dějiny Brna; dějiny kinematografie; filmová recepce

Keywords in English

local history; history of Brno; history of cinema; film reception

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 26/4/2017 08:10, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se na základě dobových sociologických výzkumů publika a orálně-historického výzkumu snaží rekonstruovat, jaké významy přisuzovali kinu a některým konkrétním filmům dětští diváci v prvních letech po skončení 2. světové války. Výzkum se zaměřil na dvě skupiny spolužáků z obecných škol nacházejících se ve dvou sociálně výrazně profilovaných brněnských čtvrtích. Klíčovými faktory co do vlivu na recepci filmů i kina jako typu zábavy byly vedle traumatických válečných zkušeností především rodina, škola a církev. Tyto instituce hrály významnou roli jako zprostředkovatelé vstupující mezi (dětského) diváka na jedné straně a filmovou kulturu na straně druhé. Specifičnost dětské filmové kultury v prvních poválečných letech byla určována relativní předvídatelností zábavní hodnoty filmového představení, která potlačovala roli výběru samotného filmu a zdůrazňovala roli kina jako sociálního prostoru. Přijatelnost tohoto sociálního prostoru pro děti byla ovšem definována rodinou a školou, a v tom hrála důležitou sociálně prostorová diferenciace.

In English

The study researches on children cinema culture shortly after the WWII. Two groups of schoolmates were researched, from strongly different social milieu. The key factors influencing the reception of individual movies, as well as the cinema as a space and as a kind of social activity, were the institutions of family, school, and church. These institutions mediated between the children cinemagoers, on one side, and the film culture, on the other side. The specificity of children s film culture in the first post-war years was shaped by predictability of the entertainment value of movies, as well as of the cinemas as social spaces. Acceptability of the space of cinema was, however, defined by school and family. This acceptability was strongly influenced by social differenciation of the city.

Links

GA408/08/0959, research and development project
Name: Lokální filmová historie: Brno a kulturní dějiny filmu do r. 1945
Investor: Czech Science Foundation, Local History of Cinema : Brno and Cultural History of Cinema to 1945