HORÁKOVÁ, Jana. Listening to the Art on a Seabed. In 51st International Musicological Colloquium, 10.-12. 10. 2016, ÚHV, FF MU, Brno. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Listening to the Art on a Seabed
Name in Czech Naslouchat umění na mořském dně
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 51st International Musicological Colloquium, 10.-12. 10. 2016, ÚHV, FF MU, Brno, 2016.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00093072
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Vilém Flusser; novomediální umělecké dílo; znějící obrazy; komorní hudba; Vampyroteuthis Infernalis; Gaston Bachelard ; filozofie médií vodního živlu
Keywords in English Vilém Flusser; new media work of art; the images that sounds; chamber music; Vampyroteuthis Infernalis; Gaston Bachelard; water element media philosophy
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 13/3/2017 16:40.
Abstract
The paper introduces partial results of Vilém Flusser's media philosophy investigation from new media art theory point of view. I propose that Flusser's concept of new media work of art, that is disseminated across his writings in form of snapshots, and that has never been integrated into a coherent definition by the author himself, can be united and build up within a frame of Gaston Bachelard's water element aesthetics. I claim that the water metaphor is able to establish links among such a different terms of Flusser's vocabulary as “the images that sounds” (counted, computed and projected models of collected data), the “chamber music” (a metaphor of the endless collective creativity shared within the digital media pool), and “Vampyroteuthis Infernalis” (fantastic creature living in a hostile environment of ocean abysses). The aim of the presentation is to introduce Flusser as an author of an original and visionary aesthetics and poetics of new media art.
Abstract (in Czech)
Příspěvek představuje dílčí výsledky výzkumu mediální filozofie Viléma Flussera z hlediska teorie umění nových médií. Tvrdím, že Flusserův koncept novomediálního uměleckého díla, rozptýlený v jeho textech v podobě útržků a autorem nikdy nesjednocený do koherentní definice, může být vystavěn s využitím estetiky vodního živlu Gastona Bachelarda. Vodní metafora je totiž schopna propojit tak odlišné pojmy Flusserova slovníku jako "znějící obrazy" (počitatelné, komputované a projektované modely souborů dat), "komorní hudbu" (metaforu nekonečné kolektivní kreativity sdílené v rámci bazénu digitálních médií) a "Vampyrotheutis Infernalis" (fantastické stvoření žijící v nehostinných podmínkách propastí oceánů). Cílem prezentace je představit Flussera jako autora originální a vizionářské estetiky a poetiky umění nových médií.
Links
MUNI/A/0988/2015, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část III.
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 9/6/2024 07:26