ŠUPOVÁ, Jana. Jazykový obraz podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku (Linguistic Image of Autumn and St. Michael Period in Waldorf Preschool in the Czech Republic and Bulgaria). Online. In Pospíšil, Ivo; Zelenka, Miloš. Z dějin literární vědy : metody a přístupy II. 1st ed. Brno: Tribun EU, 2016. p. 99-109. ISBN 978-80-263-1059-4. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jazykový obraz podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku
Name (in English) Linguistic Image of Autumn and St. Michael Period in Waldorf Preschool in the Czech Republic and Bulgaria
Authors ŠUPOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition 1. vyd. Brno, Z dějin literární vědy : metody a přístupy II, p. 99-109, 11 pp. 2016.
Publisher Tribun EU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00093124
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-263-1059-4
Keywords (in Czech) waldorfská pedagogika; podzim; předškolní věk; jazykový obraz světa; rytmus
Keywords in English Waldorf pedagogy; autumn; preschool age; linguistic picture of the world; rhytm
Tags RIV - zkontrolováno, rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 5/4/2017 16:11.
Abstract
Příspěvek se zabývá tematikou podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku. Jeho součástí je stručné seznámení s přístupem waldorfské pedagogiky ke vzdělávání. Cílem je prozkoumat zvolené téma prostřednictvím kognitivní lingvistiky. První část se věnuje zvoleným směrům kognitivní lingvistiky. Druhá část příspěvku je zaměřena na konkrétní jazykové projevy. Ukazuje se, že dané období prožívají podobně v Česku i Bulharsku. Postava sv. Michaela je v tomto kontextu sdílenou biblickou postavou, která inspiruje především k odvaze. Podzim je kromě obdarovávání svými plody spojován s obrazem konce života, který je dětem přibližován skrze životní cyklus rostlin.
Abstract (in English)
This paper deals with the topic of linguistic image of autumn and St. Michael period in Waldorf kindergarten in the Czech Republic and Bulgaria. It includes a brief introduction to the Waldorf approach to education. The first part of this paper contains information of chosen directions of cognitive linguistics. The second part of this paper focuses on selected linguistic illustration. It proved that selected period is experienced similarly in the Czech Republic and Bulgaria. The figure of St. Michael, in this context, is shared biblical figure who inspires primarily to courage. Autumn is associated, besides generosity of fruits, with the image of the end of life, which is approached to children through the life cycle of plants.
Links
MUNI/A/0959/2015, interní kód MUName: Generační konflikt a jeho odraz ve slovanských literaturách, jazycích a kulturách
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 24/4/2024 02:50