D 2016

Jazykový obraz podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku

ŠUPOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Jazykový obraz podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku

Name (in English)

Linguistic Image of Autumn and St. Michael Period in Waldorf Preschool in the Czech Republic and Bulgaria

Authors

ŠUPOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Z dějin literární vědy : metody a přístupy II, p. 99-109, 11 pp. 2016

Publisher

Tribun EU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00093124

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-263-1059-4

Keywords (in Czech)

waldorfská pedagogika; podzim; předškolní věk; jazykový obraz světa; rytmus

Keywords in English

Waldorf pedagogy; autumn; preschool age; linguistic picture of the world; rhytm

Tags

RIV - zkontrolováno, rivok

Tags

Reviewed
Změněno: 5/4/2017 16:11, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

ORIG EN

V originále

Příspěvek se zabývá tematikou podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku. Jeho součástí je stručné seznámení s přístupem waldorfské pedagogiky ke vzdělávání. Cílem je prozkoumat zvolené téma prostřednictvím kognitivní lingvistiky. První část se věnuje zvoleným směrům kognitivní lingvistiky. Druhá část příspěvku je zaměřena na konkrétní jazykové projevy. Ukazuje se, že dané období prožívají podobně v Česku i Bulharsku. Postava sv. Michaela je v tomto kontextu sdílenou biblickou postavou, která inspiruje především k odvaze. Podzim je kromě obdarovávání svými plody spojován s obrazem konce života, který je dětem přibližován skrze životní cyklus rostlin.

In English

This paper deals with the topic of linguistic image of autumn and St. Michael period in Waldorf kindergarten in the Czech Republic and Bulgaria. It includes a brief introduction to the Waldorf approach to education. The first part of this paper contains information of chosen directions of cognitive linguistics. The second part of this paper focuses on selected linguistic illustration. It proved that selected period is experienced similarly in the Czech Republic and Bulgaria. The figure of St. Michael, in this context, is shared biblical figure who inspires primarily to courage. Autumn is associated, besides generosity of fruits, with the image of the end of life, which is approached to children through the life cycle of plants.

Links

MUNI/A/0959/2015, interní kód MU
Name: Generační konflikt a jeho odraz ve slovanských literaturách, jazycích a kulturách
Investor: Masaryk University, Category A
Displayed: 16/11/2024 17:03