Detailed Information on Publication Record
2016
Jazykový obraz podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku
ŠUPOVÁ, JanaBasic information
Original name
Jazykový obraz podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku
Name (in English)
Linguistic Image of Autumn and St. Michael Period in Waldorf Preschool in the Czech Republic and Bulgaria
Authors
ŠUPOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Z dějin literární vědy : metody a přístupy II, p. 99-109, 11 pp. 2016
Publisher
Tribun EU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/16:00093124
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-263-1059-4
Keywords (in Czech)
waldorfská pedagogika; podzim; předškolní věk; jazykový obraz světa; rytmus
Keywords in English
Waldorf pedagogy; autumn; preschool age; linguistic picture of the world; rhytm
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 5/4/2017 16:11, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Příspěvek se zabývá tematikou podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku. Jeho součástí je stručné seznámení s přístupem waldorfské pedagogiky ke vzdělávání. Cílem je prozkoumat zvolené téma prostřednictvím kognitivní lingvistiky. První část se věnuje zvoleným směrům kognitivní lingvistiky. Druhá část příspěvku je zaměřena na konkrétní jazykové projevy. Ukazuje se, že dané období prožívají podobně v Česku i Bulharsku. Postava sv. Michaela je v tomto kontextu sdílenou biblickou postavou, která inspiruje především k odvaze. Podzim je kromě obdarovávání svými plody spojován s obrazem konce života, který je dětem přibližován skrze životní cyklus rostlin.
In English
This paper deals with the topic of linguistic image of autumn and St. Michael period in Waldorf kindergarten in the Czech Republic and Bulgaria. It includes a brief introduction to the Waldorf approach to education. The first part of this paper contains information of chosen directions of cognitive linguistics. The second part of this paper focuses on selected linguistic illustration. It proved that selected period is experienced similarly in the Czech Republic and Bulgaria. The figure of St. Michael, in this context, is shared biblical figure who inspires primarily to courage. Autumn is associated, besides generosity of fruits, with the image of the end of life, which is approached to children through the life cycle of plants.
Links
MUNI/A/0959/2015, interní kód MU |
|