B 2016

Světy na pokračování. Rozbor možností seriálového vyprávění

KOKEŠ, Radomír D.

Basic information

Original name

Světy na pokračování. Rozbor možností seriálového vyprávění

Name (in English)

Worlds To Be Continued. Analysing Possibilities of Serial Narrativity

Authors

KOKEŠ, Radomír D. (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, 240 pp. 2016

Publisher

Filip Tomáš – Akropolis

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00093126

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7470-146-7

Keywords (in Czech)

seriálová fikce; poetika; analýza; televize; kinematografie; fikční světy; vyprávění; naratologie; televizní studia; filmová studia

Keywords in English

serial fiction; poetics; analysis; television; cinema; fictional worlds; narrative; narratology; television studies; film studies

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 26/4/2017 08:11, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Abstract

V originále

Monografie usiluje popsat, poznat a vysvětlit fenomén fikce na pokračování. Výzkumné stanovisko knihy představuje poetika seriálové fikce, která chce za prvé poskytnout systémové vysvětlení seriálové fikce, za druhé postihnout rozmanitost uměleckých možností seriálového vyprávění a za třetí nabídnout nástroje pro analýzu konkrétních seriálových děl. Naplnění prvního a druhého z těchto cílů slouží původní koncepce seriality, jež v případě třetího z cílů tvoří toliko pozadí pro analytické hypotézy. Nabízená poetika seriálové fikce předpokládá přítomnost časoprostoru postupně utvářeného dílem v interakci s divákem. Nazývá jej fikční makrosvětem – a vyprávěné příběhy se dějí v jeho podmínkách a souvislostech. Každá epizoda seriálu tvoří epizodní svět a serialitou se označuje právě vztah mezi stavem věcí v makrosvětě na konci epizody stávající a stavem věcí v makrosvětě na konci epizody předcházející. V závislosti na stupni vzájemného propojení a způsobu vztahování se fikčních postav kniha navrhla typologii seriality, jež má být kategorizací funkční a heuristickou, nikoli však substantivní: serialitu oddělenou, nenávaznou, polonávaznou, návaznou a rozrušující. Výklad Světů na pokračování je uspořádán do tří oddílů. První oddíl knihy usiluje o systémové vysvětlení seriality, přičemž využívá zmíněnou pětici typů shora dolů a v těchto souvislostech postihuje způsoby zprostředkování informací a otázky identifikace fikčních entit napříč epizodami. Druhý oddíl knihy zkoumá rozmanitost možností seriálového vyprávění, pročež k typům seriality přistupuje naopak od materiálu zdola nahoru, když se ptá po upřednostňovaných rejstřících uměleckých řešení. Závěrečný oddíl ukazuje, jak mohou poskytnuté nástroje nabídnout esteticky citlivé vysvětlení konkrétních děl. V souvislosti s trojicí rozličných, ale současně souvisejících cílů se jednotlivé oddíly plynule rozvíjejí i proměňují.

In English

The book aims to effectively describe, explore and explain serial fiction. Provided approach – serial fiction poetics – aims to (1) present a systemic explanation of serial fiction, (2) capture a variability of artistic possibilities of serial narrative and, (3) offer tools for the analysis of actual serial works. Its concept of seriality serves as foundation for the first and second aims; it remains as mere background for analytical hypotheses with regard to the third aim. Serial fiction poetics assumes the presence of a space-time continuum, which is created by the work through interaction with its audience. This is process is termed a fictional macroworld: narrated stories take place within its conditions and settings. Each episode of a serial constitutes an episodic world; seriality denotes a relationship between the state of affairs in a macroworld at the end of a current episode and the state of affairs in the macroworld at the end of the previous one. Depending on the intensity of connectedness between these two states and the relations of fictional characters to them, the book presents a typology of seriality, which serves as a functional and heuristic categorization, yet not as a substantive one: a separate, a non-sequential, a semisequential, a sequential, a disrupted. The book is divided into three parts. The first part of the book gives a systemic explanation of seriality, using the five types top-down. The second part of the book explores variable possibilities of serial narrative. The third part of the book attempt to offer the greatest possible degree of aesthetic sensitivity towards those works analysed and those explanations presented. The three parts develop and transform, with respect to these three aims, which differ from each other but are also interrelated, only to answer the questions posed, in correspondence with the individual dimensions of serial fiction poetics, in ways that are at the same time systematic and aesthetically sensitive.

Links

MUNI/A/1129/2015, interní kód MU
Name: Kinematografie a modernita
Investor: Masaryk University, Category A