DOLEŽÍ, Linda. Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro děti (Interdisciplinarity as a necessity: Psycholinguistics and teaching Czech as a foreign/second language). CASALC Review. Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2016, 2016-2017, No 1, p. 24-27. ISSN 1804-9435.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro děti
Name in Czech Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro děti
Name (in English) Interdisciplinarity as a necessity: Psycholinguistics and teaching Czech as a foreign/second language
Authors DOLEŽÍ, Linda (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition CASALC Review, Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2016, 1804-9435.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14640/16:00093249
Organization unit Language Centre
Keywords (in Czech) čeština pro cizince; děti; psycholingvistika; vzdělávání učitelů
Keywords in English Czech for foreigners; children; psycholinguistics; teacher training
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Changed: 6/4/2017 15:46.
Abstract
Pozornost je věnována tomu, jak mohou výsledky psycholingvistického výzkumu přispět ke zkvalitnění procesu osvojování a výuky jazyka v oblasti češtiny pro děti-cizince. Nastíněny jsou základní principy a fáze osvojování jazyka, typické jevy a procesy spjaté především s vícejazyčnou situací. Zmíněna je důležitost kontaktu jazyků v mysli (např. interference). Psycholingvistické znalosti považujeme za důležitou součást kompetencí pedagogů, kteří vyučují (nejen) češtinu jako cizí jazyk pro děti.
Abstract (in English)
Attention is paid to how psycholinguistic research can contribute to effective language acquisition and language teaching within the area of Czech for children-foreigners´ education. Basic principles and phases of language acquisition, typical phenomena and processes connected to a plurilingual situation are sketched. The importance of language contact in one´s mind (for example interference) is mentioned. We consider knowledge of psycholinguistics as an essential part of competences of teachers who teach (not only) Czech as a foreign language for children.
PrintDisplayed: 19/8/2024 09:02