Detailed Information on Publication Record
2016
Džihádistická propaganda v zemích Západu za účelem rekrutace
DIVIŠOVÁ, VendulaBasic information
Original name
Džihádistická propaganda v zemích Západu za účelem rekrutace
Name (in English)
Jihadist Recruitment Propaganda in the West
Authors
DIVIŠOVÁ, Vendula (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Rexter, Centrum pro bezpečnostní a strategická studia o.s. 2016, 1214-7737
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50601 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/16:00093326
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
Jihadist Propaganda; Recruitment; Radicalization; Foreign Fighters; Lone Wolves.
Změněno: 27/4/2017 10:53, Ing. Alena Raisová
V originále
V tomto příspěvku jsou analyzována džihádistická propagandistická videa s cílem rekrutace zahraničních bojovníků nebo „osamělých vlků“ v zemích Západu. Cílem je identifikovat, jaké typy argumentů jsou používány k rekrutaci nových džihádistů a následně vyhodnotit, do jaké míry tyto narativy odpovídají aktuálním teoretickým vysvětlením procesu radikalizace. Článek dochází k závěru, že diskurs používaný ve videích typicky spojuje spíše povrchní argumenty týkající se víry a argumenty cílící na osobnost potenciálních rekrutů. V tomto druhém případě jsou používány dva narativy, které jsou označeny jako „narativ normality“ a „narativ zoufalosti“. Nakonec je zdůrazněn význam pozitivních emocí během pokusů o rekrtutaci. Život džihádisty je vykreslován jako poskytující pocity pýchy, odvahy, štěstí a dokonce nejvyššího smyslu a zároveň dobrodružství a vzrušení. Je argumentováno, že převaha pozitivních emocí v propagandistických videích může ještě zvýšit relevanci některých nedávných vysvětlení terorismu zdůrazňujících aktivní vyhledávání pozitivních emocí rekruty a tedy volání po snahách humanizovat teroristy, tak aby bylo možné pochopit jejich radikalizaci.
In English
Jihadist propaganda videos directed towards the purpose of foreign fighters‘ or lone wolves‘ recruitment in the Western countries are analysed in this paper. The aim is to identify what kinds of arguments are being used to recruit new jihadists and subsequently to evaluate to what extent these narratives correspond with current theoretical explanations of the radicalization process. It concludes that the discourse used in the videos typically intermingles rather superficial arguments revolving around faith and arguments targeting the personality of the potential recruits. In the latter case, two main narratives are being used which are labelled as “narrative of normalcy” and “narrative of desperation”. Finally, the importance of positive emotions in the recruitment efforts is emphasized. The jihadist life is depicted as providing feelings of pride, courage, happiness or even ultimate meaning together with an adventure and excitement. It is suggested that the dominance of the positive feelings in the propaganda videos may further increase relevance of some recent terrorism explanations highlighting the active search for positive emotions by the recruits and thus calling for efforts to humanize the agents of terrorism in order to understand their radicalization.
Links
MUNI/A/1110/2015, interní kód MU |
|