Detailed Information on Publication Record
2016
Na rozhraní světů. Fantastická literatura v mezioborovém zkoumání
DĚDINOVÁ, Tereza, Zbyněk FIŠER, Jakub JARINA, Luisa NOVÁKOVÁ, Matěj ANTOŠ et. al.Basic information
Original name
Na rozhraní světů. Fantastická literatura v mezioborovém zkoumání
Name (in English)
At the Edge of the Worlds. Fantastic Literature in Interdisciplinary Exploration
Authors
DĚDINOVÁ, Tereza, Zbyněk FIŠER, Jakub JARINA, Luisa NOVÁKOVÁ, Matěj ANTOŠ, Jana CINDLEROVÁ, Joanna CZAPLIŃSKA, Antonín DOLÁK, Michal FRÁNEK, Anna GNOT, Daniel JAKUBÍČEK, Jiří JELÍNEK, Zdeněk JEŽEK, Hana MÁLKOVÁ, Lenka NALDONIOVÁ, Ester NOVÁKOVÁ, Michaela PAUČO, Ondřej POMAHAČ, Martina SALHIOVÁ, Jakub SOUČEK and Helena ULBRECHTOVÁ
Edition
1. vyd. Brno, 376 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 454, 2016
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Odborná kniha
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
ISBN
978-80-210-8441-4
DOI
10.5817/CZ.MUNI.M210-8441-2016
Keywords (in Czech)
Fantastická literatura; utopie; fantasy; science fiction; postmoderna; česká fantastika
Keywords in English
Fantastic literature; utopia; fantasy; science fiction; postmodernism; Czech fantastic literature
Tags
Změněno: 17/8/2018 09:58, PhDr. Lea Novotná
V originále
Kolektivní odborná monografie obsahuje příspěvky jednadvaceti autorů k reflexi fantastického vyjádření v literární a divadelní tvorbě. Pět tematických oddílů (O utopičnosti v literatuře, Sdílení příběhu, světa a jazyka, Ke kořenům nejen české fantastiky, Kreativita a fantastičnost – příběhy nejen pro děti, Středoevropská postmoderna) představuje možnosti zkoumání fenoménu fantastična z hlediska literární teorie a historie, divadelní a kognitivní vědy, filozofie a komparatistiky. Široké pojetí fantastična uplatněné v knize umožnilo zaměřit se na žánrové i nežánrové podoby fantastiky, a přispět tak k překlenutí do značné míry umělé hranice mezi nimi.
In English
Collective monograph includes contributions by twenty authors reflecting on an expression of fantastic in literature and drama. Five thematic sections (On the Utopian Quality in Literature, Sharing the Story, World and Language, To the Roots of Not Only the Czech Fantastic, Creativity and Fantastic Quality – Stories Not Only for Children, Central-European Postmodernism) introduces the possibility of exploring the phenomenon of fantastic in terms of literary theory and history, theatre studies and cognitive science, philosophy and comparative literature. An inclusive definition of fantastic literature applied in the book allows focusing on both genre and non-genre forms of fantastic literature, and thus contributes to bridging the largely artificial boundaries between them.