J 2016

Bulhaři a další Balkánci v Česku. Pedagogické, metodologické a heuristické aspekty studentských výzkumů.

BOČKOVÁ, Helena

Basic information

Original name

Bulhaři a další Balkánci v Česku. Pedagogické, metodologické a heuristické aspekty studentských výzkumů.

Name in Czech

Bulhaři a další Balkánci v Česku. Pedagogické, metodologické a heuristické aspekty studentských výzkumů.

Name (in English)

Bulgarians and other Balkan people in the Czech Republic. Methodological, educational and heuristic aspects of the student’s research

Edition

Studia Ethnologia Pragensia, Praha, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016, 2336-6699

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Archaeology, anthropology, ethnology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

balkánské minority Česká republika terénní výzkum interwiev výuka studenti

Keywords in English

Balkan minority Czech Republic Fieldwork Participant observation Interview Teaching Students

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 2/2/2017 22:10, PhDr. Helena Bočková

Abstract

V originále

Osvojení terénního výzkumu živé společnosti a kultury jako základní heuristické metody etnologie, teoretické a pokud možno i praktické, je součástí vysokoškolské výuky etnologie. Autorka uvádí několik příkladů studentských terénních výzkumů z českého, slovenského a bulharského prostředí v minulosti a současnosti. Sama v rámci svého pedagogického působení na Ústavu slavistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně organizuje od roku 2008 terénní výzkumy studentů balkanistiky jako součást etnologických kurzů. Objektem výzkumu jsou příslušníci národů jihovýchodní Evropy žijící v České republice: Bulhaři, Srbové, Chorvati, Bosňáci, Makedonci, Řekové, Albánci, Turci a Rumuni, kteří se buď sami, nebo jejich předci přistěhovali do Česka. Studenti shromáždili v letech 2008–2016 obsáhlý materiál, který přesahuje možnosti jednotlivce. Celkem vzniklo 211 výzkumných zpráv: 40 popisů zúčastněného pozorování formální nebo neformální skupinové akce příslušníků některé balkánské menšiny jako sociální situace, která je důležitou součástí dnešního života členů zkoumaných komunit, a 171 komentovaných záznamů rozhovorů. Témata rozhovorů se týkají příchodu do Česka, etnokulturní tradic, rodiny a příbuzenských kontaktů, konkrétně vztahu a postojů k Česku a české majoritě, jazykové situace, religiozní a etnické sebeidentifikace, vzájemných setkávání, soukromého a rodinného života, příbuzenských kontaktů, mezigeneračního předávání a udržování kulturních tradic a akulturace. Vedle pedagogického přínosu je důležitý i heuristický zisk, který autorka prezentuje výsledky výzkumu českých Bulharů.

In English

To acquire how to do an ethnographic field research of the living society and culture is a part of the university ethnology studies. The author deals with several examples of student’s field researches in the Czech Republic, Slovakia and Bulgaria in the past and nowadays. Since 2008 the author itself organizes student’s field researches within her own ethnology classes for students of the Balkan studies on the Department of Slavonic studies on the Faculty of Arts, Masaryk University in Brno. Foreigners from Southeast Europe (Bulgarian, Serbian, Croatian, Bosnian, Macedonian, Greek, Albanian, Turks and Romanian) living in the Czech Republic are the research subjects. They either themselves or their ancestors moved to the Czech Republic in the past. During 2008–2016 the students collected a lot of material: 221 research reports, including 40 descriptions of participant observation during the community celebrations and 171 transcribed and commented interviews. The interviews aimed to study their coming to the Czech Republic and the relation to the Czech majority, ethnocultural traditions and language, private and family life, family relationships, contacts and gatherings, religious and ethnic identity, how the traditions are handed down from generation to generation, acculturation. Apart from the educational benefits of these researches there is a heuristic benefit, which author presents by an example of the research of Bulgarians in the Czech Republic.

Files attached