CHVÁLOVÁ, Marie. Příležitosti k rozvíjení autonomie žáka při výuce anglického jazyka na 2. stupni základní školy (Opportunities for the development of learner autonomy at lower-secondary school). International Journal on Language, Literature and Culture in Education. Nitra: SlovakEdu, o. z., 2016, Vol. 3, Special Issue, p. 158-177. ISSN 2453-7101.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Příležitosti k rozvíjení autonomie žáka při výuce anglického jazyka na 2. stupni základní školy
Name (in English) Opportunities for the development of learner autonomy at lower-secondary school
Authors CHVÁLOVÁ, Marie.
Edition International Journal on Language, Literature and Culture in Education, Nitra, SlovakEdu, o. z. 2016, 2453-7101.
Other information
Type of outcome Article in a journal
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) autonomie žáka; příležitosti k učení; učitelovo přesvědčení; průběh předvýzkumu; kategoriální systém; pozorování
Keywords in English learner autonomy; learning opportunities; teacher beliefs; the process of pre-research; category system; observation; interview
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 24/3/2017 15:02.
Abstract
Předkládaný příspěvek představuje téma rozvíjení autonomie žáka při výuce anglického jazyka v 8. a 9. ročníku ZŠ, přičemž hlavní pozornost je věnována metodologii zamýšleného výzkumu a zhodnocení průběhu předvýzkumu společně s prvními výsledky výzkumu. Mezi hlavní cíle disertační práce zabývající se touto tématikou patří identifikace a analýza příležitostí k rozvíjení autonomie žáka, které poskytují učitelé, a vytvoření typologie výukových situací, které žákovu autonomii rozvíjejí. Dalším cílem je poznat, jaká mají vybraní učitelé přesvědčení ohledně žákovy autonomie a jakým způsobem se jejich přesvědčení projevuje ve výuce. K dosažení těchto cílů budou použity různé metody sběru a analýzy dat (pozorování, videostudie, rozhovor, kódování), které jsou v příspěvku blíže představeny společně s hlavními výzkumnými cíli, otázkami a pracovním postupem. Druhá část příspěvku se věnuje průběhu předvýzkumu a prezentuje první získané výsledky, přínos i možná úskalí budoucího výzkumu.
Abstract (in English)
The aim of the present paper is to introduce the topic of learner autonomy and its development in lessons of English at primary school and the main emphasis is put on the methodology of the future research and the evaluation of the process of pre-research along with the first results of the research. The main aims of the research, the methodology of which is described here, are to identify and analyze opportunities for the development of learner autonomy offered by teachers and to create a typology of learning situations that develop learner autonomy. In addition to this, another aim is to identify teachers’ beliefs about learner autonomy and to investigate how teachers develop learner autonomy in their lessons. In order to reach the mentioned aims, different methods of data collection and analysis will be used (class observation, videostudy, interview, coding). These are discussed in a greater detail in the present paper along with research aims, questions and the procedure of pre-research. The first results, the benefits of the research and possible pitfalls of the future research are also presented here.
PrintDisplayed: 26/7/2024 23:39