Detailed Information on Publication Record
2016
Demokratické prvky v učebnicích: fráze nebo světonázor? Učebnice v oborovědidaktických souvislostech: tvorba - hodnocení - používání. Brno, 8.12.2016
KUBRICKÁ, JanaBasic information
Original name
Demokratické prvky v učebnicích: fráze nebo světonázor? Učebnice v oborovědidaktických souvislostech: tvorba - hodnocení - používání. Brno, 8.12.2016
Name in Czech
Demokratické prvky v učebnicích: fráze nebo světonázor?
Name (in English)
Democratic values in textbooks: cliche or worldview?
Authors
KUBRICKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
konference Učebnice v oborovědidaktických souvislostech: tvorba - hodnocení - používání, 2016
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14640/16:00093493
Organization unit
Language Centre
Keywords (in Czech)
výzkum učebnic; učebnice cizích jazyků; kurikulum; ideologie; demokracie
Keywords in English
textbook research; foreign language textbooks; curriculum; ideology; democracy
Změněno: 2/5/2018 22:42, Mgr. Jana Kubrická, Ph.D.
V originále
Na základě dřívějších analýz obsahu učebnic anglického jazyka autorka posuzuje trendy v obsahu učebnic, poukazuje na vyprázdnění obsahu v učebnicích ve vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu pro střední školy a zamýšlí se nad způsoby prezentace a pojetí obsahu, které by u studentů rozvíjely kritické myšlení a hodnoty demokracie. Ve studii byla použita kritická analýza diskurzu a koncept Ecova otevřeného a uzavřeného textu.
In English
Based on previous analyses of textbook content the author examines trends in foreign language textbooks in the context of the Framework Educational Programme for secondary schools and considers the options for presentation of topics that promote the values of democracy and develop critical thinking. The methods of critical discourse analysis and the concept of Eco´s open and closed text were applied in the research.