k 2016

Demokratické prvky v učebnicích: fráze nebo světonázor? Učebnice v oborovědidaktických souvislostech: tvorba - hodnocení - používání. Brno, 8.12.2016

KUBRICKÁ, Jana

Basic information

Original name

Demokratické prvky v učebnicích: fráze nebo světonázor? Učebnice v oborovědidaktických souvislostech: tvorba - hodnocení - používání. Brno, 8.12.2016

Name in Czech

Demokratické prvky v učebnicích: fráze nebo světonázor?

Name (in English)

Democratic values in textbooks: cliche or worldview?

Authors

KUBRICKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

konference Učebnice v oborovědidaktických souvislostech: tvorba - hodnocení - používání, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14640/16:00093493

Organization unit

Language Centre

Keywords (in Czech)

výzkum učebnic; učebnice cizích jazyků; kurikulum; ideologie; demokracie

Keywords in English

textbook research; foreign language textbooks; curriculum; ideology; democracy
Změněno: 2/5/2018 22:42, Mgr. Jana Kubrická, Ph.D.

Abstract

V originále

Na základě dřívějších analýz obsahu učebnic anglického jazyka autorka posuzuje trendy v obsahu učebnic, poukazuje na vyprázdnění obsahu v učebnicích ve vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu pro střední školy a zamýšlí se nad způsoby prezentace a pojetí obsahu, které by u studentů rozvíjely kritické myšlení a hodnoty demokracie. Ve studii byla použita kritická analýza diskurzu a koncept Ecova otevřeného a uzavřeného textu.

In English

Based on previous analyses of textbook content the author examines trends in foreign language textbooks in the context of the Framework Educational Programme for secondary schools and considers the options for presentation of topics that promote the values of democracy and develop critical thinking. The methods of critical discourse analysis and the concept of Eco´s open and closed text were applied in the research.