KUČEROVÁ, Judita. Folk Song in Czech School – A Challenge for Music Education and Ethnomusicology? 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Folk Song in Czech School – A Challenge for Music Education and Ethnomusicology?
Name in Czech Lidová píseň v české škole - výzva pro hudební pedagogiku a etnomuzikologii?
Authors KUČEROVÁ, Judita.
Edition 2016.
Other information
Original language English
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D., učo 2071. Changed: 13/2/2017 22:31.
Abstract
Folk song is traditionally the starting point of music-educational work in Czech schools.The authoress presents her view on perspectives of musical – folklore heritage in conditions of contemporary cultural and social development. Based on findings of music-educational and ethnomusicological research the authoress presents possibilities for cooperation between both scientific disciplines. On the basis of specific examples from school practice this paper demonstrates possible applications of the results of ethnomusicological research into school environment. Folk music and folk song are means and goals not only for musical activities, but they can also be effectively integrated into different areas of education. This paper is focused on interdisciplinary approach within scientific disciplines and the use of integration within educational subjects in school.
Abstract (in Czech)
Lidová píseň je tradičně východiskem hudebně pedagogické práce v českých školách. Autorka prezentuje pohled na perspektivy hudebně folklorního dědictví v podmínkách současného kulturně společenského vývoje. Vychází z poznatků hudebně pedagogického a etnomuzikologického bádání a předkládá možnosti spolupráce mezi oběma vědeckými disciplínami. Na podkladě konkrétních příkladů ze školní praxe dokládá možnosti aplikace výsledků etnomuzikologického bádání do školního prostředí. Lidová hudba a píseň je zde prostředkem a cílem nejen hudebních aktivit; může být účinně integrována do různých oblastí výchovy a vzdělání. Příspěvek je zaměřen na interdisciplinární přístup v rámci vědeckých disciplín i uplatnění integrace mezi výchovně vzdělávacími předměty ve škole.
PrintDisplayed: 11/10/2024 21:21