SUCHÁČEK, Petr. Budoucí učitelé a dialogické vyučování (Future teachers and dialogic teaching). In XVI. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 6.-7. 2. 2017, České Budějovice. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Budoucí učitelé a dialogické vyučování
Name (in English) Future teachers and dialogic teaching
Authors SUCHÁČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition XVI. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 6.-7. 2. 2017, České Budějovice, 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00096148
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) dialogické vyučování; mikrovyučování; vzdělávání učitelů; komunikační přístup; výuková komunikace
Keywords in English dialogic teaching; microteaching; pre-service teacher education; communicational approach; classroom discourse
Tags dialogické vyučování, mikrovyučování, pregraduální příprava učitelů, rivok, výuková komunikace
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 3/4/2018 11:22.
Abstract
Předkládaná studie se zabývá otázkou, zda jsou studenti učitelství v závěrečné fázi své pregraduální přípravy schopni aplikovat principy dialogického vyučování do praxe, a to v kontextu výuky přírodovědných předmětů. Studenti měli za úkol připravit a realizovat vlastní výstup (= mikrovyučování: 15 minut výuky pro spolužáky v kurzu), v rámci něhož využijí právě principy dialogického vyučování. Z mikrovyučování byl pořízen videozáznam a společně se skupinovou zpětnou vazbou (mluvenou i psanou) se stal podkladem pro psanou reflexi každého studenta. Na základě observační mikroanalýzy videozáznamů a tematické analýzy reflexí bylo zjištěno, jak a za jakých podmínek se studentům ne/podařilo naplnit dialogické zadání. Diskutovány jsou také obecnější přesahy do sféry pregraduálního vzdělávání.
Abstract (in English)
This presentation examines whether the students teacher training in the final stage of their pre gradual training are capable of applying the principles of dialogic education in their teaching. The students had to plan and implement a microteaching session of 15 minutes in which they instructed their peers (using the principles of dialogic education). Each micro-session was recorded and provided the group with feedback in both oral and written form, which then served each student as starting points for written reflection. Based on observational micro-analysis of the recordings and thematic analyses of reflections, this paper describes when and under what conditions the students meet the challenges of dialogic teaching and under which conditions this task eludes them. Finally, the paper also discusses theoretical overlaps on pre-service teacher education.
Links
MUNI/A/0960/2016, interní kód MUName: Procesy učení v různých sociálních prostředích
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/6/2024 00:06