V originále
Předkládaná studie se zabývá otázkou, zda jsou studenti učitelství v závěrečné fázi své pregraduální přípravy schopni aplikovat principy dialogického vyučování do praxe, a to v kontextu výuky přírodovědných předmětů. Studenti měli za úkol připravit a realizovat vlastní výstup (= mikrovyučování: 15 minut výuky pro spolužáky v kurzu), v rámci něhož využijí právě principy dialogického vyučování. Z mikrovyučování byl pořízen videozáznam a společně se skupinovou zpětnou vazbou (mluvenou i psanou) se stal podkladem pro psanou reflexi každého studenta. Na základě observační mikroanalýzy videozáznamů a tematické analýzy reflexí bylo zjištěno, jak a za jakých podmínek se studentům ne/podařilo naplnit dialogické zadání. Diskutovány jsou také obecnější přesahy do sféry pregraduálního vzdělávání.
In English
This presentation examines whether the students teacher training in the final stage of their pre gradual training are capable of applying the principles of dialogic education in their teaching. The students had to plan and implement a microteaching session of 15 minutes in which they instructed their peers (using the principles of dialogic education). Each micro-session was recorded and provided the group with feedback in both oral and written form, which then served each student as starting points for written reflection. Based on observational micro-analysis of the recordings and thematic analyses of reflections, this paper describes when and under what conditions the students meet the challenges of dialogic teaching and under which conditions this task eludes them. Finally, the paper also discusses theoretical overlaps on pre-service teacher education.