k 2017

O vstupování na tenký led. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin školství

ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ

Basic information

Original name

O vstupování na tenký led. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin školství

Name (in English)

Entering on thin ice. Oral History Research in Contemporary History Education

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Mnoho tváří orální historie. Od teorie a metodologie k výzkumné praxi, výuce i popularizaci, 15.-16. 2. 2017, Brno, 2017

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00094642

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

základní škola; učitel; každodenní život; dějiny školství; orální historie; výzkum; normalizace

Keywords in English

primary school; teacher; everyday life; history of education; oral history; research; contemporary history

Tags

Tags

International impact
Změněno: 4/4/2018 13:46, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Autoři prezentovali hlavní výsledky výzkumného projektu s názvem „Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství“. Cílem projektu bylo prozkoumat a poznat základní školy a život učitelů v období normalizace v tehdejším Jihomoravském kraji. V příspěvku byly popsány výsledky projektu, a to jak v oblasti metodologie, tak i hlavních vědeckých poznatků.

In English

The authors presented the main results of a research project called "Everyday Life of Basic Schools in the Normalization Period as Seen by Teachers: Applying Oral History to Research in the History of Contemporary Education". The aim of the project was to explore and identify elementary school teacher and lives in a period of normalization in the former South Moravian region (Czechoslovakia, 1969-1989). The paper described the results of the project, both in methodology and the main scientific findings.

Links

GA14-05926S, research and development project
Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation