KUNEŠOVÁ, Mariana. L'absurde dans le théâtre Dada et présurréaliste français. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 292 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 458. ISBN 978-80-210-8461-2. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-8461-2016. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název L'absurde dans le théâtre Dada et présurréaliste français
Název česky Absurdno v divadle dada a začínajícího surrealismu
Název anglicky Absurd in the Theatre of Dada and Pre-Surrealism
Autoři KUNEŠOVÁ, Mariana.
Vydání 1. vyd. Brno, 292 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 458, 2016.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku Odborná kniha
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Munishop Digitální knihovna FF MU
ISBN 978-80-210-8461-2
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-8461-2016
Štítky Munipress, munipress-propagace
Bibliografie 113 záznamů
Změnil Změnila: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Změněno: 9. 8. 2018 12:25.
Anotace
La publication se penche sur l’absurde dans le théâtre Dada et présurréaliste français, en interrogeant le potentiel scénique de cet absurde dans trois textes qui restent à ce jour pratiquement inexplorés : tout court (A. Breton - P. Soupault : S’il vous plaît), ou du point de vue de leur théâtralité (T. Tzara : La Première aventure céleste de Mr. Antipyrine, R. Vitrac : Les Mystères de l’amour) . L’auteur entend l’absurde comme une catégorie esthétique applicable à l’analyse de théâtre telle quelle – contrairement au « théâtre de l’absurde » de M. Esslin, conception mise en place pour qualifi er l’avant-garde des années 1950, et souvent critiquée pour son imprécision. La conclusion entreprend en outre de mesurer la contribution esslinienne apportée à l’étude de l’absurde au théâtre.
Anotace česky
Publikace se zaměřuje na absurdno a jeho scénický potenciál v divadle francouzského dada a začínajícího surrealismu. Korpus tvoří tři texty, jež dosud nebyly předmětem odpovídajícího výzkumu: dva z nich nebyly z hlediska scéničnosti hodnoceny (T. Tzara: První nebeské dobrodružství pana Antipyrina, R. Vitrac: Tajemství lásky), třetí téměř zcela unikl pozornosti (A. Breton – P. Soupault: Račte). Autorka na absurdno nahlíží jako na estetickou kategorii aplikovatelnou na divadelní analýzu jako takovou – na rozdíl od populární koncepce tzv. „absurdního dramatu“ britského kritika M. Esslina (definované s ohledem na avantgardu 50. let 20. století), jež je často kritizována pro nepřesnost, ale nebyla dosud podrobena žádné důsledné analýze. Závěr je mimo jiné věnován zhodnocení Esslinova pojetí absurdna v divadle.
Anotace anglicky
The publication focuses on the absurd in French theatre of Dada and Pre-Surrealism, examining the scenical potential of three texts which have, until now, remained practically unexplored. In two of them, scenical potential has not been evaluated (T. Tzara: La Première aventure céleste de Mr. Antipyrine, R. Vitrac: Les Mystères de l’amour), the last one has almost not been studied as such (A. Breton – P. Soupault: S’il vous plaît). The author understands the absurd as an aesthetic category applicable to theatre analysis in general – contrary to the “Theatre of the absurd”, a concept suggested by M. Esslin in order to characterize the avant-garde of the 1950´s, and often criticized for its lack of precision. The conclusion is dedicated to an evaluation of Esslin´s contribution to the study of the absurd in theatre.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 13:02