KUNEŠOVÁ, Mariana. L'absurde dans le théâtre Dada et présurréaliste français (Absurd in the Theatre of Dada and Pre-Surrealism). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 292 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 458. ISBN 978-80-210-8461-2. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-8461-2016. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name L'absurde dans le théâtre Dada et présurréaliste français
Name in Czech Absurdno v divadle dada a začínajícího surrealismu
Name (in English) Absurd in the Theatre of Dada and Pre-Surrealism
Authors KUNEŠOVÁ, Mariana.
Edition 1. vyd. Brno, 292 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 458, 2016.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Munishop Digitální knihovna FF MU
ISBN 978-80-210-8461-2
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-8461-2016
Tags Munipress, munipress-propagace
Bibliography 113 records
Changed by Changed by: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Changed: 9/8/2018 12:25.
Abstract
La publication se penche sur l’absurde dans le théâtre Dada et présurréaliste français, en interrogeant le potentiel scénique de cet absurde dans trois textes qui restent à ce jour pratiquement inexplorés : tout court (A. Breton - P. Soupault : S’il vous plaît), ou du point de vue de leur théâtralité (T. Tzara : La Première aventure céleste de Mr. Antipyrine, R. Vitrac : Les Mystères de l’amour) . L’auteur entend l’absurde comme une catégorie esthétique applicable à l’analyse de théâtre telle quelle – contrairement au « théâtre de l’absurde » de M. Esslin, conception mise en place pour qualifi er l’avant-garde des années 1950, et souvent critiquée pour son imprécision. La conclusion entreprend en outre de mesurer la contribution esslinienne apportée à l’étude de l’absurde au théâtre.
Abstract (in Czech)
Publikace se zaměřuje na absurdno a jeho scénický potenciál v divadle francouzského dada a začínajícího surrealismu. Korpus tvoří tři texty, jež dosud nebyly předmětem odpovídajícího výzkumu: dva z nich nebyly z hlediska scéničnosti hodnoceny (T. Tzara: První nebeské dobrodružství pana Antipyrina, R. Vitrac: Tajemství lásky), třetí téměř zcela unikl pozornosti (A. Breton – P. Soupault: Račte). Autorka na absurdno nahlíží jako na estetickou kategorii aplikovatelnou na divadelní analýzu jako takovou – na rozdíl od populární koncepce tzv. „absurdního dramatu“ britského kritika M. Esslina (definované s ohledem na avantgardu 50. let 20. století), jež je často kritizována pro nepřesnost, ale nebyla dosud podrobena žádné důsledné analýze. Závěr je mimo jiné věnován zhodnocení Esslinova pojetí absurdna v divadle.
Abstract (in English)
The publication focuses on the absurd in French theatre of Dada and Pre-Surrealism, examining the scenical potential of three texts which have, until now, remained practically unexplored. In two of them, scenical potential has not been evaluated (T. Tzara: La Première aventure céleste de Mr. Antipyrine, R. Vitrac: Les Mystères de l’amour), the last one has almost not been studied as such (A. Breton – P. Soupault: S’il vous plaît). The author understands the absurd as an aesthetic category applicable to theatre analysis in general – contrary to the “Theatre of the absurd”, a concept suggested by M. Esslin in order to characterize the avant-garde of the 1950´s, and often criticized for its lack of precision. The conclusion is dedicated to an evaluation of Esslin´s contribution to the study of the absurd in theatre.
PrintDisplayed: 19/4/2024 22:37