MINAŘÍKOVÁ, Eva, Klára ULIČNÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš JANÍK and Miroslav JANÍK. Videokluby jako forma profesního vzdělávání učitelů: otevřenost komunikace z pohledu učitelů (Videoclubs as a form of professional development: How open is the communication from the teachers’ perspective). Pedagogika. Univerzita Karlova, 2016, vol. 66, No 4, p. 443-461. ISSN 0031-3815. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.351.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Videokluby jako forma profesního vzdělávání učitelů: otevřenost komunikace z pohledu učitelů
Name (in English) Videoclubs as a form of professional development: How open is the communication from the teachers’ perspective
Authors MINAŘÍKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Klára ULIČNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Univerzita Karlova, 2016, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00088680
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.351
Keywords (in Czech) videokluby; profesní rozvoj učitelů; profesní učící se komunita; video v učitelském vzdělávání
Keywords in English videoclubs; teachers’ professional development; professional learning community; video in teacher education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Eva Minaříková, Ph.D., učo 102818. Changed: 7/3/2017 10:31.
Abstract
Tato studie se zabývá videokluby jakožto intenzivní formou profesního vzdělávání učitelů. V teoretické části se zaměřuje na profesní učící se komunity a na využití videosekvencí v rámci profesního rozvoje učitelů. Poté je představeno naše pojetí videoklubů pro učitele anglického jazyka na základních školách. Cílem předkládané studie bylo prozkoumat, jak účastníci videoklubů popisují svou zkušenost s touto formou profesního rozvoje, především své vnímání otevřenosti a kritičnosti ve videoklubech. Videoklubů se zúčastnilo 11 učitelů anglického jazyka, kteří pracovali ve třech skupinách. Zdrojem dat byly polostrukturované rozhovory s jednotlivými účastníky, přepisy videozáznamů posledního setkání videoklubů a e-mailové zpětné vazby účastníků, které psali po každém ze setkání. Data byla zpracována metodou tematické analýzy. Výsledky naznačují, že ačkoli učitelé popisovali atmosféru videoklubů jako příjemnou a otevřenou, zjevně pociťovali nedostatek kritiky a přítomnost diplomacie a korektnosti. Jejich postoje ke kritice se ale lišily – některým chyběla, jiní ji naopak nevnímali jako nutnou součást videoklubů, jelikož každý z učitelů má vlastní přístup a kritizovat je proto nežádoucí. Tyto postoje otevírají otázku, zda se v některých skupinách nejednalo spíše o pseudokomunitu a vyhýbání se konfliktu a jak tomuto nastavení mohou tvůrci a facilitátoři podobných programů předejít.
Abstract (in English)
The study focuses on videoclubs as a form of intensive teacher education programme. The theoretical part discusses professional learning communities and the use of video in teacher education. Following this, our realization of videoclubs for teachers of English as a foreign language at basic schools is introduced. This study aims to investigate videoclub participants’ experience with this form of teacher education, focussing especially on their views on how open and critical the communication in videoclubs was. 11 teachers of English as a foreign language took part in our study, working in three stable groups. The data included transcripts of semistructured interviews with individual participants, transcripts of the last videoclub meetings where teachers had a chance to provide facilitators with feedback, and e-mail feedback that the teachers sent in after each videoclub meeting. Thematic analysis was used to fulfil the research aims. The results suggest that even though the teachers described the atmosphere in videoclubs as pleasant and open, they felt the lack of criticism and the presence of diplomacy and correctness among colleagues. Their views on criticism diff ered, however. Some of them missed it whilst others did not perceive it as an important part of videoclubs as each teacher has their own approach and criticising is not desirable. That could, nevertheless, be a sign of pseudocommunity and of conflict avoidance rather than of critical colleagueship that is a desirable quality of professional learning communities. This opens a question of how designers and facilitators of similar teacher education programmes could promote open communication and critical colleagueship.
Links
GA13-21961S, research and development projectName: Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)
Investor: Czech Science Foundation, Exploring professional vision and its development through video-based analysis (from the perspective of teachers of English as a foreign language)
PrintDisplayed: 23/9/2024 04:25