DENGLEROVÁ, Denisa. Testing of Intellectual Abilities in Various Sociocultural Environments. Sociální pedagogika. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016, ročník 4, No 2, p. 7-18. ISSN 1805-8825.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Testing of Intellectual Abilities in Various Sociocultural Environments
Name in Czech Testování inteligence v různých socio-kulturních prostředích
Authors DENGLEROVÁ, Denisa (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociální pedagogika, Zlín, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016, 1805-8825.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00088708
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) test inteligence; kognitivní schopnosti; fluidní inteligence; kulturně relevantní test; dynamické testování; sociálně znevýhodněné prostředí
Keywords in English test of intelligence; cognitive abilities; fluid intelligence; culture relevant test; dynamic testing; socially disadvantaged environment
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D., učo 3930. Changed: 8/3/2017 13:21.
Abstract
This study concerns possibilities for fair testing of intellectual abilities in the context of different sociocultural environments. It traces the history of testing and misuse of test results to discriminate against various groups. Using examples of specific items from currently used WISC tests, the study shows how the environment influences test results. It then describes four models of the relationship between intelligence and tools to measure it in various sociocultural environments. In the last part of the study we propose a possible development of psychological testing that might make it truly fair and thus widely usable. We mention different paths to culturally appropriate tests with an emphasis on principles of dynamic testing.
Abstract (in Czech)
Studie se zabývá možnostmi spravedlivého testování intelektových schopností v kontextu různých sociokulturních prostředí. Zabývá se dějinami testování a zneužitím testových výsledků k diskriminaci různých skupin. Na příkladech konkrétních položek z aktuálně používaných testů WISC ukazuje, jak prostředí ovlivňuje testový výsledek. Dále představuje čtyři modely vztahu mezi inteligencí a jejími měřicími nástroji v odlišných sociokulturních prostředích. V poslední části studie představujeme návrhy, jak by se mohlo psychologické testování vyvíjet, aby bylo opravdu spravedlivé a tudíž široce využitelné. Zmiňujeme různé cesty ke kulturně adekvátním testům s důrazem na principy dynamické diagnostiky.
Links
GPP407/11/P091, research and development projectName: Analýza vědomostních prostorů u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 20/9/2024 01:21