ČINČERA, Jan, Michal MEDEK, Pavel ČINČERA, Miroslav LUPAČ and Irena TICHÁ. What science is about – development of the scientific understanding of secondary school students. Research in Science and Technological Education. Oxford: Routledge, 2017, vol. 35, No 2, p. 183-194. ISSN 0263-5143. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/02635143.2017.1285760.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name What science is about – development of the scientific understanding of secondary school students
Name in Czech O čem je věda – rozvoj vědeckého porozumění u žáků středních škol
Authors ČINČERA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal MEDEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavel ČINČERA (203 Czech Republic), Miroslav LUPAČ (203 Czech Republic) and Irena TICHÁ (203 Czech Republic).
Edition Research in Science and Technological Education, Oxford, Routledge, 2017, 0263-5143.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.513
RIV identification code RIV/00216224:14230/17:00096213
Organization unit Faculty of Social Studies
Doi http://dx.doi.org/10.1080/02635143.2017.1285760
UT WoS 000400179000004
Keywords (in Czech) environmentální výchova; evaluace programu; badatelsky orientovaná výuka; pobytové programy; vědecké porozumění
Keywords in English Environmental education; program evaluation; inquirybased learning; residential program; scientific understanding
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 27/3/2018 15:01.
Abstract
Background: Development of scientific understanding of secondary school students is considered to be one of the goals of environmental education. However, it is not quite clear what instructional strategies and what other factors contribute to the effectiveness of environmental education programs promoting this goal. Purpose: The aim was to analyze if an applied instructional strategy applied on an outdoor environmental education program was successful in developing the students’ scientific understanding, their interest in studying science at university, and if the students’ scientific understanding is influenced by their gender or intention to study science at university. Program description: The investigated program was 3–5 days long and it was based on principles of inquiry-based learning approach applied in outdoor setting of an environmental education center. Sample: For the analysis, data from 83 students (60 girls, 23 boys)of three grammar schools who participated in the program (mean age of 16.45 years), were collected. The control group consisted of 93 students (59 girls and 34 boys), with a mean age of 17.5 years. Design and methods: The research applied a quasi-experimental non-equivalent control group design when both group received the same instruments in the same time span. The instrument consisted of three parts: 1-item Science and Engineering Indicator, 1 Likert-type item for assessing students’ intention to study science, and a problem-based task for assessing students’ understanding of the procedure of scientific inquiry. Results: The program seemed to positively affect students’ understanding of scientific principles and procedures; however, no effect on their intention to study science at university was found. Conclusions: The evaluated strategy which consisted of elements such as the application of mobile technology, balancing between teacher- and student-directed approaches, and emotion-based activities was proven effective for developing students’ scientific understanding. However, in order to increase students’ intention to study science, a different or a better developed strategy is needed.
Abstract (in Czech)
Východiska: Rozvoj vědeckého porozumění žáků středních škol je jedním z cílů environmentální výchovy. Není ale dosud zcela zřejmé, jaké výchovně vzdělávací strategie a jaké další faktory přispívají k efektivitě takto orientovaných programů Cíl: Cílem studie bylo analyzovat, zda strategie aplikovaná outdoorovým centrem environmentální výchovy úspěšně rozvíjí vědecké porozumění a zájem o studium přírodních věd na vysoké škole, a zda toto porozumění souvisí s genderem či zájem o další studium. Popis programu: Zkoumaný program byl 3-5 dní dlouhý a byl založen na principech badatelsky orientované výuky aplikované do prostředí outdoorového centra environmentální výchovy. Vzorek: Analýza vycházela z dat od 83 žáků (60 dívek, 23 chlapců), kteří se účastnili programu (průměrný věk 16,45 let). Kontrolní skupina se skládala z 93 žáků (59 dívek, 34 chlapců), průměrný věk 17,5 let. Design a metody: Studie aplikovala kvaziexperimentální design se dvěmi skupinami, kdy každá obdržela stejný dotazník ve stejném časovém rozestupu. Nástroj se skládal ze tří částí: 1-položkového Science and Engineering Indicator, 1 Likertovské položky pro hodnocení zájmu žáků studovat přírodní vědy a problémového úkolu ověřujícího žákovské porozumění postupu vědeckého bádání. Výsledky: Program pravděpodobně pozitivně ovlivnil žákovské porozumění principům a postupu vědecké práce, zatímco neměl efekt na jejich zájem studovat přírodní vědy na univerzitě. Závěr: Hodnocená strategie, obsahující prvky jako bylo např. využití mobilních technologií, rovnováha mezi učitelem a žáky řízenou výukou či emocionálně orientované aktivity se ukázala efektivní pro rozvoj žákovského vědeckého porozumění. Pro posílení zájmu žáků studovat přírodní vědy by ale bylo potřeba aplikovat jiné, pokročilejší postupy.
PrintDisplayed: 30/7/2024 22:16