Kognition und Emotion beim Lernen von Tertiärsprachen
JANÍKOVÁ, Věra. Kognition und Emotion beim Lernen von Tertiärsprachen (Cognition and emotion in the learning of tertiary languages). In 24. Jahrestagung der Gesellschaft für Sprache und Sprachen (GeSuS) e.V. Linguistik- und Literaturtage in Brno: Sprachen verbinden. 2016. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Kognition und Emotion beim Lernen von Tertiärsprachen |
Name in Czech | Kognice a emoce při učení se druhému cizímu jazyku |
Name (in English) | Cognition and emotion in the learning of tertiary languages |
Authors | JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | 24. Jahrestagung der Gesellschaft für Sprache und Sprachen (GeSuS) e.V. Linguistik- und Literaturtage in Brno: Sprachen verbinden, 2016. |
Other information | |
---|---|
Original language | German |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/16:00088718 |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | učení a vyučování cizích jazyků; didaktika dalšího cizího jazyka; kognice; emoce; výzkum |
Keywords in English | learning and teaching foreign languages; didactics of tertiary languages; cognition; emotion; research |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 26/3/2017 10:55. |
Abstract |
---|
Auch in der Tschechischen Republik hat sich das Englische als erste Fremdsprache im Bereich des schulischen Fremdsprachenlernens durchgesetzt und das Deutsche wird im Schulbereich als Tertiärsprache angeboten. Im Vortrag wird auf ausgewählte Merkmale der Tertiärsprachendidaktik in der Sprachenkonstellation Deutsch nach Englisch eingegangen, wobei nicht nur kognitiv-lerntheoretische Aspekte, sondern auch emotionale Bereiche fokussiert werden. Im Anschluss an die theoretische Einführung werden zwei Studien aus dem Bereich der Tertiärsprachenforschung kurz vorgestellt, in denen Kognition und Emotion als Forschungsthemen aufgegriffen wurden. |
Abstract (in Czech) |
---|
I v České republice se stala angličtina prvním cizím jazykem, který je vyučován v rámci základního vzdělání, a němčina tak získává pozici dalšího cizího jazyka, tedy jazyka třetího. V příspěvku jsou nastíněny principy didaktiky dalšího cizího jazyka v konstelaci němčina po angličtině, přičemž hlavní pozornost je věnována nejen vybraným kognitivním apektům procesů osvojování více cizích jazyků, ale i aspektům emočním. Následně jsou představeny dvě empirické studie z oblasti výzkumu učení a vyučování dalšího cizího jazyka, v nichž je akcentována kognitivní a emoční složka procesu učení se druhému cizímu jazyku. |
Abstract (in English) |
---|
In Czechia, similar to other European countries, English has established as the first foreign language in the area of language training at schools. German is usually provided as a second foreign language at schools. The paper deals with selected traits of didactics of tertiary languages, especially in the constellation “German after English”. Thereby, not only aspects of cognitive theory of language acquisition, but also areas of emotion are brought into focus. Following theoretical introduction, two case studies from the area of tertiary language research are introduced which address cognition and emotion as topics of research. |
Links | |
---|---|
GAP407/11/0321, research and development project | Name: Mnohojazyčnost v české škole: učení a vyučování němčiny po angličtině |
Investor: Czech Science Foundation |
PrintDisplayed: 1/5/2024 16:03