KLAPKO, Dušan. Diskursivní analýza a její využití ve výzkumu edukačních jevů (Discourse analysis and its application in research of educational phenomena). Pedagogická orientace. Brno: Masaryk University, 2016, vol. 26, No 3, p. 379-414. ISSN 1805-9511. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-3-379.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Diskursivní analýza a její využití ve výzkumu edukačních jevů
Name (in English) Discourse analysis and its application in research of educational phenomena
Authors KLAPKO, Dušan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Masaryk University, 2016, 1805-9511.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00088720
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-3-379
Keywords (in Czech) diskursivní analýza; sociální (edukační) realita; konstruktivismus; poststrukturalismus; kritické teorie
Keywords in English discourse analysis; social (educational) reality; constructivism; poststructuralism; critical theory
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D., učo 7657. Changed: 27/2/2017 22:18.
Abstract
Obsahem odborného textu je charakteristika diskursivní analýzy jako metodologického a vědního přístupu a teoretické ukotvení působení diskursů v sociální realitě v kontextu moci a vědění. Součástí výkladu je stručná charakteristika diskursivních přístupů. Na závěr výkladu prezentujeme možnosti využití přístupů diskursivní analýzy ve výzkumu z oblasti edukační reality. V širším smyslu je cílem sdělení popsat v oblasti pedagogického výzkumu aplikování transdisciplinárního přístupu za účelem komplexnějšího vysvětlení edukační reality. V užším smyslu je cílem sdělení prezentovat teoretické ukotvení diskursivní analýzy a její využití ve zkoumání edukační reality.
Abstract (in English)
The paper content characteristic of discourse analysis as a methodological and scientific approach and a theoretical point of action discourses in social reality in the context of power and knowledge. Part of the course is a short characterization of discursive approaches. In conclusion, we present possibilities of interpretation approaches of discourse analysis in research in the field of educational reality. In broad terms, the aim is to describe communication in the field of educational research applying a transdisciplinary approach with a view to a more comprehensive explanation of the educational reality. In a narrower sense, the aim of the communication to present a theoretical point of discourse analysis and its use in exploring educational reality.
Links
GP13-24036P, research and development projectName: Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití
Investor: Czech Science Foundation, Construction of educating a pupil from socially disadvantaged environment from the perspective of three worlds of his real life
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:44