J
2017
Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia
ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ
Basic information
Original name
Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia
Name in Czech
Učitelé základních škol jako nástroj ateizace společnosti v komunistickém Československu
Authors
ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution),
Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and
Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
History of education, Taylor&Francis, 2017, 0046-760X
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 0.857
RIV identification code
RIV/00216224:14210/17:00094654
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
základní školství; učitelé; komunismus; politika ateizace; Československo; metoda orální historie
Keywords in English
Primary school; teachers; secularisation policies; communist Czechoslovakia; oral history
V originále
Studie se zaměřuje na ateizaci československé společnosti v komunistickém Československu (1948-1989), v níž sehrávali důležitou roli také učitelé základních škol. Cílem je popsat a vysvětlit typické situace z každodenního života, v nichž museli učitelé plnit úkoly spojené s politikou ateizace Komunistické strany Československa. Konkrétně se autoři zajímají o obsah těchto úkolů a způsoby jejich naplňování ze strany učitelů. Současně s tímto cílem autoři sledují i otázku ideologicko-politické přípravy učitelů na tuto činnost během jejich studia učitelství. Text je založen na vzpomínkách pamětníků získaných metodou orální historie, na studiu historických archivních pramenů i dobové legislativy. Studie ukazuje, že učitelé se při plnění úkolů dostávali do složitého postavení. To plynulo na jedné straně z očekávání vládnoucího režimu, že učitelé budou svědomitě a bez výhrad plnit jeho pokyny. Na druhé straně bylo snahou učitelů, co nejméně negativně zasahovat do života žáků, případně jejich rodičů.
Links
GA14-05926S, research and development project | Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství | Investor: Czech Science Foundation |
|
Displayed: 2/11/2024 23:32