J 2017

Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia

ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ

Basic information

Original name

Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia

Name in Czech

Učitelé základních škol jako nástroj ateizace společnosti v komunistickém Československu

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

History of education, Taylor&Francis, 2017, 0046-760X

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.857

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00094654

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000402041000004

Keywords (in Czech)

základní školství; učitelé; komunismus; politika ateizace; Československo; metoda orální historie

Keywords in English

Primary school; teachers; secularisation policies; communist Czechoslovakia; oral history
Změněno: 12/4/2018 12:33, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se zaměřuje na ateizaci československé společnosti v komunistickém Československu (1948-1989), v níž sehrávali důležitou roli také učitelé základních škol. Cílem je popsat a vysvětlit typické situace z každodenního života, v nichž museli učitelé plnit úkoly spojené s politikou ateizace Komunistické strany Československa. Konkrétně se autoři zajímají o obsah těchto úkolů a způsoby jejich naplňování ze strany učitelů. Současně s tímto cílem autoři sledují i otázku ideologicko-politické přípravy učitelů na tuto činnost během jejich studia učitelství. Text je založen na vzpomínkách pamětníků získaných metodou orální historie, na studiu historických archivních pramenů i dobové legislativy. Studie ukazuje, že učitelé se při plnění úkolů dostávali do složitého postavení. To plynulo na jedné straně z očekávání vládnoucího režimu, že učitelé budou svědomitě a bez výhrad plnit jeho pokyny. Na druhé straně bylo snahou učitelů, co nejméně negativně zasahovat do života žáků, případně jejich rodičů.

Links

GA14-05926S, research and development project
Name: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation