ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ and Dana KNOTOVÁ. Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia. History of education. Taylor&Francis, 2017, vol. 46, No 4, p. 480-497. ISSN 0046-760X. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/0046760X.2016.1276970.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia
Name in Czech Učitelé základních škol jako nástroj ateizace společnosti v komunistickém Československu
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dana KNOTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition History of education, Taylor&Francis, 2017, 0046-760X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.857
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00094654
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.1080/0046760X.2016.1276970
UT WoS 000402041000004
Keywords (in Czech) základní školství; učitelé; komunismus; politika ateizace; Československo; metoda orální historie
Keywords in English Primary school; teachers; secularisation policies; communist Czechoslovakia; oral history
Tags history od education, history of 20th century, rivok, totalitarian regime
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 12/4/2018 12:33.
Abstract
Studie se zaměřuje na ateizaci československé společnosti v komunistickém Československu (1948-1989), v níž sehrávali důležitou roli také učitelé základních škol. Cílem je popsat a vysvětlit typické situace z každodenního života, v nichž museli učitelé plnit úkoly spojené s politikou ateizace Komunistické strany Československa. Konkrétně se autoři zajímají o obsah těchto úkolů a způsoby jejich naplňování ze strany učitelů. Současně s tímto cílem autoři sledují i otázku ideologicko-politické přípravy učitelů na tuto činnost během jejich studia učitelství. Text je založen na vzpomínkách pamětníků získaných metodou orální historie, na studiu historických archivních pramenů i dobové legislativy. Studie ukazuje, že učitelé se při plnění úkolů dostávali do složitého postavení. To plynulo na jedné straně z očekávání vládnoucího režimu, že učitelé budou svědomitě a bez výhrad plnit jeho pokyny. Na druhé straně bylo snahou učitelů, co nejméně negativně zasahovat do života žáků, případně jejich rodičů.
Links
GA14-05926S, research and development projectName: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 1/5/2024 14:59