LOJDOVÁ, Kateřina. Student Nonconformity at School. Studia paedagogica, Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 21, č. 4, s. 53-76. ISSN 1803-7437.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Student Nonconformity at School
Autoři LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00088726
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky discipline at school; conformity; nonconformity; narrative analysis; routine deviation; school rules
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154. Změněno: 6. 4. 2017 14:30.
Anotace
The aim of this qualitative research was to describe forms of pupil nonconformity at school and how these were codified. An analysis of 61 student teachers’ narratives about their own lower secondary school attendance gave us some insight into their childhoods. Based on this analysis, we describe the normative worlds of the family and peer collective that can reinforce or weaken pupil nonconformity at school. The paper then focuses on norms specific to schools and how they are codified. These determine the forms of pupil nonconformity, which are divided according to five criteria: type of social norm, number of actors, sanctions, pupils’ perception of the nonconformity, and location. This study describes learning outside formal curricula at school as well as pupils’ perspectives and their active role in this process.
Návaznosti
GA16-02177S, projekt VaVNázev: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Grantová agentura ČR, Standardní projekty
VytisknoutZobrazeno: 9. 4. 2020 13:54