LOJDOVÁ, Kateřina. The End of Academic Freedom in the Era of Neoliberalism? Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost o.s., 2016, roč. 26, č. 4, s. 605-630. ISSN 1211-4669.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The End of Academic Freedom in the Era of Neoliberalism?
Autoři LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, Česká pedagogická společnost o.s. 2016, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00088727
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky academic freedom; competency-based education; critical pedagogy; critical theory; neoliberalism; undergraduate teacher education; tertiary education
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154. Změněno: 27. 4. 2017 20:44.
Anotace
This paper considers the potential consequences of neoliberalism for present-day universities. From the perspective of critical pedagogy, it focuses on the possible conflicts between neoliberalism and academic freedom as the fundamental component of the academic spirit at universities. The article consists of two parts. The first part introduces critical pedagogy, its roots and its current form, including the limitations that this concept has. The second part then discusses the neoliberal transformation of research and teaching at universities from the critical-pedagogical perspective, as shown in the example of pedagogical faculties. The conclusion outlines possibilities of critical pedagogy to cultivate an academic spirit at universities. It finds them, for example, in research independent from grant schemes, but nonetheless relevant to the professional community, in the sensitive management of universities and in undergraduate teaching curricula that accentuates the broadminded teacher rather than competency-based education. The article ends with a conciliatory vision of sustainable academic life that balances on the border between the economic dimension of universities and academic freedom independent of the labor market.
Návaznosti
GA16-02177S, projekt VaVNázev: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 13:28