J 2017

Intergenerational learning among teachers : overt and covert forms of continuing professional development

BRÜCKNEROVÁ, Karla and Petr NOVOTNÝ

Basic information

Original name

Intergenerational learning among teachers : overt and covert forms of continuing professional development

Name in Czech

Mezigenerační učení mezi učiteli : zjevné a skryté formy profesního rozvoje

Authors

BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Professional Development in Education, Taylor&Francis, 2017, 1941-5265

Other information

Language

English

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00094658

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000401932700006

Keywords in English

intergenerational learning; teachers’ continuing professional development; typology of learning; learning content; learning interaction; workplace learning

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 18/3/2020 16:47, Mgr. Michal Petr

Abstract

V originále

This article interprets data from qualitative research into intergenerational learning (IGL) among teachers at Czech primary and secondary schools. The objective of the text is to answer the question: What are teachers of different generations learning from one another in schools and in what ways does this learning take place? Drawing on a framework adapted from Illeris, we perceive the basic principle of learning as content acquisition through interaction. Therefore, our answer has the form of an overview of forms of content (acceptable specific item, acceptable aggregate, challenging specific item, challenging aggregate, complex challenge) and forms of interaction (perception, experience, transmission, participation, perception). The data were collected through 22 interviews with teachers. The analysis employs selected procedures based in grounded theory. This allowed us to define four types of IGL: adopting IGL, transformative IGL, exploratory IGL and inspiration-taking IGL. This typology is discussed regarding its usefulness for understanding and planning teachers’ continuing professional development.

In Czech

Článek interpretuje data z kvalitativního výzkumu mezigeneračního učení (MGU) mezi učiteli na českých základních školách. Cílem textu je odpovědět na otázku, co se od sebe učitelé z různých generací učí a jaké má MGU podoby. Na základě Illerisova konceptu je učení vymezeno jako osvojování obsahu skrze interakci. Proto má naše odpověď podobu přehledu obsahů (přijímaná jednotlivost, přijímaný komplexní obsah, jednotlivost spojená s výzvou, komplexní obsah spojený s výzvou)a forem interakcí (percepce, zkušenost, transmise, participace, percepce). Data byla sbírána skrze 22 kvalitativních rozhovorů s učiteli. Analýza využívá vybraných procesů zakotvené teorie. Na tomto základě byly definovány čtyři typy MGU: přijímající MGU, transformující MGU, hledající MGU a MGU inspirující se. Tato typologie je diskutována vzhledem k její využitelnosti pro porozumění a plánování profesního rozvoje učitelů.

Links

GA13-07234S, research and development project
Name: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning in Various Social Environments