Detailed Information on Publication Record
2017
Intergenerational learning among teachers : overt and covert forms of continuing professional development
BRÜCKNEROVÁ, Karla and Petr NOVOTNÝBasic information
Original name
Intergenerational learning among teachers : overt and covert forms of continuing professional development
Name in Czech
Mezigenerační učení mezi učiteli : zjevné a skryté formy profesního rozvoje
Authors
BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Professional Development in Education, Taylor&Francis, 2017, 1941-5265
Other information
Language
English
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/00216224:14210/17:00094658
Organization unit
Faculty of Arts
UT WoS
000401932700006
Keywords in English
intergenerational learning; teachers’ continuing professional development; typology of learning; learning content; learning interaction; workplace learning
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 18/3/2020 16:47, Mgr. Michal Petr
V originále
This article interprets data from qualitative research into intergenerational learning (IGL) among teachers at Czech primary and secondary schools. The objective of the text is to answer the question: What are teachers of different generations learning from one another in schools and in what ways does this learning take place? Drawing on a framework adapted from Illeris, we perceive the basic principle of learning as content acquisition through interaction. Therefore, our answer has the form of an overview of forms of content (acceptable specific item, acceptable aggregate, challenging specific item, challenging aggregate, complex challenge) and forms of interaction (perception, experience, transmission, participation, perception). The data were collected through 22 interviews with teachers. The analysis employs selected procedures based in grounded theory. This allowed us to define four types of IGL: adopting IGL, transformative IGL, exploratory IGL and inspiration-taking IGL. This typology is discussed regarding its usefulness for understanding and planning teachers’ continuing professional development.
In Czech
Článek interpretuje data z kvalitativního výzkumu mezigeneračního učení (MGU) mezi učiteli na českých základních školách. Cílem textu je odpovědět na otázku, co se od sebe učitelé z různých generací učí a jaké má MGU podoby. Na základě Illerisova konceptu je učení vymezeno jako osvojování obsahu skrze interakci. Proto má naše odpověď podobu přehledu obsahů (přijímaná jednotlivost, přijímaný komplexní obsah, jednotlivost spojená s výzvou, komplexní obsah spojený s výzvou)a forem interakcí (percepce, zkušenost, transmise, participace, percepce). Data byla sbírána skrze 22 kvalitativních rozhovorů s učiteli. Analýza využívá vybraných procesů zakotvené teorie. Na tomto základě byly definovány čtyři typy MGU: přijímající MGU, transformující MGU, hledající MGU a MGU inspirující se. Tato typologie je diskutována vzhledem k její využitelnosti pro porozumění a plánování profesního rozvoje učitelů.
Links
GA13-07234S, research and development project |
|