KACHLÍK, Petr. Využití biorytmů ke zefektivnění pedagogického procesu (Biorhythms use to streamline the teaching process). Online. In Slaná Reissmannová, J. a L. Gajzlerová, eds. 70 ve zdraví. Soubor příspěvků z mezinárodní konference konané dne 8.–9. září 2016. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, p. 107-120. ISBN 978-80-210-8477-3. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8477-2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití biorytmů ke zefektivnění pedagogického procesu
Name (in English) Biorhythms use to streamline the teaching process
Authors KACHLÍK, Petr.
Edition 1. vyd. Brno, 70 ve zdraví. Soubor příspěvků z mezinárodní konference konané dne 8.–9. září 2016, p. 107-120, 14 pp. 2016.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8477-3
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8477-2016
Keywords (in Czech) biorymus; epifýza; chronobiologie; nemoc; pedagogika; škola; učení; zdraví; žák
Keywords in English biorhythm; the pineal gland; chronobiology; illness; education; school; learning; health; pupil
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 8/3/2017 11:09.
Abstract
Biorytmy představují jeden ze základních atributů života. Nalézáme je na všech úrovních organizace živého systému, jsou geneticky podmíněny. Můžeme je vystopovat v oblasti medicíny, pedagogiky, výrobních odvětví, dokládají sepětí živé přírody s kosmickými vlivy. Biorytmy se projevují jako cyklické, pravidelné střídání fysiologických dějů probíhajících v organismu, a také jako pravidelné střídání intenzity těchto dějů. Biorytmy jsou na vyšší úrovni reprezentovány řadou mozkových jader, žláz s vnitřní sekrecí, oční sítnicí i periferními orgánovými centry. Působí hierarchicky od buněk přes tkáně a orgány až po makroorganismus. Jejich základní úlohou je umožnit existenci a adaptabilitu jakéhokoli živého systému. Reálně můžeme poznatků o lidských biorytmech využít k efektivnější práci i odpočinku, naučit se vycítit a respektovat potřeby vlastního těla. Můžeme aktivně zasáhnout do svého životního stylu, pokusit se minimalizovat rizikové chování a posílit působení ochranných faktorů.
Abstract (in English)
Biorhythms are one of the fundamental attributes of life. They are found at all levels of organization of a living system, they are genetically determined. We track them down in the fields of medicine, education, industry and illustrate the links between nature with cosmic influences. Biorhythms are manifested as cyclical alternation of physiological processes occurring in the body, as well as regular alternation of the intensity of these events. Biorhythms are at a higher level represented a variety of brain nuclei, endocrine glands, retina and peripheral organ centers. It operates through a hierarchy of cells, tissues and organs to macroorganism. Their basic role is to existence and adaptability of any living system. Realistically, we can knowledge about human biorhythms be used for more effective work and rest, learn to sense and respect the needs of his own body. We actively intervene into your lifestyle, try to minimize risky behaviors and protective factors reinforce the operation.
Links
MUNI/A/0963/2015, interní kód MUName: Výzkum kurikula vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (Acronym: VOČaZ)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/4/2024 12:32