MATELA, Jiří and Zuzana ROZWALKA. Kaligrafický workshop pro studenty 2. semestru Japanistiky (Workshop in Japanese Caligraphy for the students of 2nd semestr of Japanese Studies). 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kaligrafický workshop pro studenty 2. semestru Japanistiky
Name in Czech Kaligrafický workshop pro studenty 2. semestru Japanistiky
Name (in English) Workshop in Japanese Caligraphy for the students of 2nd semestr of Japanese Studies
Authors MATELA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana ROZWALKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Organization of a workshop
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00096249
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) japonština; kaligrafie; čínské znaky; hiragana
Keywords in English Japanese; caligraphy; Chinese characters; hiragana
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 21/3/2018 14:43.
Abstract
Workshop v první části zprostředkoval studentům 2. semestru Japanistiky na FF MU úvodní stručný vhled do historického vývoje kaligrafických stylů a do základních charakteristik japonské kaligrafie jako umělecké disciplíny. V druhé části si účastníci pod vedením lektorů prakticky vyzkoušeli práci se štětcem a tuší při psaní základních tahů, jednoduchých čínských znaků a vybaraných znaků slabičné abecedy hiragana. Důraz byl kladen na správnou perspektivu náhledu znaků a na návaznost znaků hiragany na "mateřské" znaky kandži.
Abstract (in English)
The workshop first introduced the students of Japanese Studies (2nd semester) to the historical evolution of writing styles in China and to the Japanese caligraphy as a traditional art. Further, the participants had the opportunity to practicaly try writing Chinese characters and Japanese syllabary using brush and ink. Under the supervision of the lecturers, the focus was on the propper perspective, looking at the characters and following the key features of the source kanji when writing hiragana.
PrintDisplayed: 8/6/2024 17:32