ONDRÁČKOVÁ, Mirka. Cena děkana za významný tvůrčí čin (The Prize of the Dean). 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Cena děkana za významný tvůrčí čin
Name (in English) The Prize of the Dean
Authors ONDRÁČKOVÁ, Mirka.
Edition 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Scientific or artistic work award
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) komunikace; narušená komunikační schopnost; jazykové roviny; vývojová dysartrie; tělesné postižení; mozková obrna; logopedická intervence; terapie dysartrie; vzdělávání žáků s tělesným postižením
Keywords in English communication; communicative disability; language levels; developmental dysarthria; physical disability; cerebral palsy; speech therapy of dysarthria; education of pupils with physical disabilities
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D., učo 221806. Changed: 9/3/2017 10:23.
Abstract
Cena děkana za akademický rok 2015/2016 byla udělena za diplomovou práci Logopedická intervence u žáků s vývojovou dysartrií ve spolkové zemi Baden-Württemberg v Německu. Diplomová práce pojednává o logopedické intervenci poskytované žákům s vývojovou dysartrií ve spolkové zemi Baden-Württemberg v Německu. První část je teoretická a je rozčleněna do tří kapitol. První kapitola vymezuje teoretická východiska komunikace, komunikační schopnosti, jazykových rovin v ontogenezi řeči a narušené komunikační schopnosti. Druhá kapitola se věnuje vývojové dysartrii, její etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice a terapii. Třetí kapitola se zabývá vzděláváním žáků s tělesným postižením. Podrobněji se zaměřuje na vymezení tělesného postižení, mozkové obrny a popisuje systém vzdělávání žáků s tělesným postižením ve spolkové zemi Baden-Württemberg. Druhá část práce zahrnuje empirické poznatky získané na základě kvalitativního výzkumu. Šetření vedlo k naplnění stanoveného cíle, a to analyzovat průběh logopedické intervence u žáků s vývojovou dysartrií. Byly použity výzkumné metody analýza dokumentů, pozorování a rozhovory. Výsledky byly zpracovány do pěti případových studií.
Abstract (in English)
The Prize of the Dean for the academic year 2015/2016 was given at the occasion of thesis Logopedics intervention for pupils with developmental dysarthria in the federal land Baden-Württemberg in Germany. The thesis discusses the logopedics intervention provided for pupils with developmental dysarthria in the federeal land of Baden-Württemberg in Germany. The first part is theoretical and is divided into three chapters. The first chapter describes the theoretical bases of communication, communication skills, linguistic areas in ontogenesis of speech and impaired communication abilities. The second chapter deals with dysarthria, etiology, classification, symptomatology, diagnosis and therapy. The third chapter deals with the education of students with disabilities, is focused on the definition of disability and cerebral palsy in detail and describes the education system of students with physical disabilities in the federal state of Baden-Württemberg. The second part contains empirical evidence based on qualitative research. The investigation led to the fulfillment of its objective, namely to analyze the progress of speech intervention for children with dysarthria. Research methods were used in the analysis of documents, interviews and observation. The results were compiled in five case studies.
PrintDisplayed: 13/9/2024 22:39