KAŠPAROVÁ, Irena. Domácí vzdělávání jako výraz kulturního kreativismu (Home Schooling as an Expression of Cultural Creativism). Sociologický časopis. Praha: AV ČR, Sociologický ústav, 2017, vol. 53, No 1, p. 79-100. ISSN 0038-0288. Available from: https://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.1.303.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Domácí vzdělávání jako výraz kulturního kreativismu
Name (in English) Home Schooling as an Expression of Cultural Creativism
Authors KAŠPAROVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociologický časopis, Praha, AV ČR, Sociologický ústav, 2017, 0038-0288.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50404 Antropology, ethnology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.432
RIV identification code RIV/00216224:14230/17:00096273
Organization unit Faculty of Social Studies
Doi http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2017.53.1.303
UT WoS 000396632200004
Keywords in English home schooling; anthropology of education; ethnotheory; cultural creatives
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 24/3/2018 09:59.
Abstract
Článek se zamýšlí nad tím, zda a kdy je možné považovat domácí vzdělávání za výraz kulturního kreativismu, jak jej definovali Ray a Andersonová. Heterogenní podstata domácího vzdělávání je teoreticky rámována antropologií vzdělávání, úžeji pak odlišnými rodičovskými etnoteoriemi (Harkness a Super) a teorií kapitálů (Bourdieu). Na pozadí primárního výzkumu, zastoupeného v textu především dvěma případovými studiemi, je zde ukázáno, jak rodiny praktikující domácí vzdělávání vstupují do hry o kapitály, jak odůvodňují svá rozhodnutí a vyjednávají svoji odlišnost. Na základě individuální praxe tyto rodiny následně přispívají k celkové proměně vzdělávacího pole. Vzhledem k tomu, že tak nečiní z pozice charismatického vůdce, ale v přesvědčení o vlastní osamocenosti, dochází autorka k závěru, že paralela s kulturním kreativismem je v této oblasti možná.
Abstract (in English)
The article reflects on whether and when it is possible to see home schooling as a reflection of cultural creativism as defined by Ray and Anderson. The heterogeneous nature of home schooling is explored here through the theoretical frame of the anthropology of education, with a more narrow focus on different parental ethnotheories (Harkness and Super) and the theory of capital (Bourdieu). Set against primary research, represented by two case studies, the article shows how families that practise home schooling enter the game of capital, how they justify their decisions, and how they negotiate their difference. Based on personal practice these families contribute to the overall transformation of the field of education. Given that they do so not from the position of a lobbyist or a movement leader but from a position where they are convinced of their ideological and action isolation, the author concludes that it is possible to consider here a parallel with cultural creativism
PrintDisplayed: 24/8/2024 16:00